عراق بزرگ ترین مقصد صادراتی ایران

ناصر بهزاد،رایزن بازرگانی ایران در عراق گفت:ارزشی که صادرات ایران به عراق دارد 10 برابر صادرات به کشورهای مهم مقاصد صادراتی می باشد.
بهزاد با اشاره به ظرفیت صادرات و سرمایه‌گذاری جهت توسعه تعاملات ایران با عراق گفت: طبق آمار ۹۰ درصد صادرات ایران به ۲۰ کشور چین ، عراق ، امارات، کره جنوبی، افغانستان، هند، ترکیه، پاکستان ، تایلند ، اندونزی ، عمان ، تایوان ، ترکمنستان ، ژاپن ، ویتنام ، آذریایجان ، ایتالیا، هنگ کنگ، آلمان و فدراسیون روسیه صورت میگیرد.
طبق گفته وی، بررسی‌‌‌‌ها حاکی از آن است که امسال ارزش صادرات ایران به عراق ۲.۵ برابر صادرات ایران به افغانستان، سه برابر صادرات ایران به ترکیه ، ۹ برابر صادرات ایران به پاکستان، ۱۷ برابر صادرات ایران به عمان و ۱۸ برابر صادرات به ترکمنستان است.
ناصر بهزاد همچنین افزود: بیشترین کالاهای صادراتی به عراق شامل صفحات و ورق های پلاستیکی، اشیاء پلاستیکی ، ظروف پت با پیش از ۴۰۰ درصد افزایش، آرد گندم با مخلوط چاودار بیش از ۱۰۰۰ درصد، انواع شیرینی و شکلات ۱۰۰ درصد، خامه وشیر خشک صنعتی با ۲۰۰ درصد و اجزاء و قطعات توربین با ۳۰۰ درصد افزایش می باشد.
لازم به ذکر است که حجم تبادلات تجاری سالانه بین دو کشور در حال حاضر بین ۶.۵ تا ۷ میلیارد دلار می باشد که با در نظر گرفتن فروش گاز و نفت و گردشگری دینی و خدمات فنی مهندسی به ۱۲ میلیارد دلار در سال رسیده است.
بیشتر کارشناسان اقتصادی معتقدند که عراق در دوره بعد داعش از امنیت مناسب و منابع نفتی و مالی بالا برخوردار است و بازار گسترده و خوبی با امکانات بسیار خوبی جهت سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی ایران می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *