حضور شرکت توسعه تجارت کژال در چهاردهمین نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان

نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران بهمن ماه در ترکمنستان

به گزارش خبرگزاری ایسنا/خراسان رضوی رئیس انجمن نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران با اشاره به برگزاری چهاردهمین نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران همزمان با هفدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی کشورهای ایران و ترکمنستان گفت: از ۲۶ بهمن امسال ۲ رویداد مهم اقتصادی به میزبانی عشق‌آباد، پایتخت ترکمنستان، برگزار خواهد شد.

سعید صیفی با اشاره به برپایی چهاردهمین نمایشگاه اختصاصی ایران در ترکمنستان اظهار کرد: چهاردهمین نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران همزمان با هفدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ۲ کشور از ۲۶ تا ۲۸ بهمن در عشق‌آباد برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه تهران و عشق‌آباد به عنوان ۲ کشور دوست و همسایه با تاریخ، فرهنگ و تمدن قدیمی و کهن فرصت‌های بسیاری برای افزایش همکاری‌های مشترک در حوزه‌های اقتصادی دارند، افزود: با توجه به تاکید رئیس‌جمهور مبنی بر تقویت تعاملات در حوزه‌های اقتصادی، گسترش روابط تجاری ۲ کشور در بخش نفت و گاز، خدمات فنی و مهندسی، افزایش سرمایه‌گذاری‌های خارجی و هم‌افزایی اقتصادی در حوزه‌های مختلف موجب ایجاد روابط راهبردی می‌شود.

رئیس انجمن نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران با بیان اینکه عضویت ۲ کشور در سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو نیز عامل دیگری است که می‌تواند بر روابط ۲ کشور تاثیرگذار باشد، تصریح کرد: ترکمنستان با مساحت حدود ۴۹۱ هزار کیلومتر مربع و با جمعیتی بیش از ۶ میلیون نفر، ۹۹۲ کیلومتر مرز مشترک خاکی و ۲۲۸ کیلومتر مرز مشترک آبی با ایران دارد و از این لحاظ دارای اهمیت ویژه‌ای از نظر ژئواکونومیک و ژئواستراتژیکیک برای جمهوری اسلامی ایران است.

صیفی با بیان اینکه ریشه‌های تاریخی و فرهنگی و مسلمان بودن بیشتر جمعیت این کشور را می‌توان یکی از دلایل اهمیت این کشور در سیاست خارجی کشورمان برشمرد، تاکید کرد: ایران بین کشورهای حوزه اوراسیا بعد از روسیه بیشترین حجم مبادلات تجاری را با ترکمنستان دارد. خط راه‌آهن تجن، مشهد و سرخس، لوله گاز ۱۳۹ میلیون دلاری کورپیه و کردکوی در غرب ترکمنستان و سد ۱۶۷ میلیون دلاری دوستی در جنوب این کشور در یکسری همکاری‌های اقتصادی ساخته شد.

وی ادامه داد: خط انتقال برق بلخان‌آباد به علی‌آباد و چندین پروژه دیگر مانند گسترش برنامه ارتباطی فیبر نوری، ساخت انبارهای بزرگ و سایر پروژه‌ها در مرو و پالایشگاه ترکمن‌باشی، ساخت ترمینال گاز مایع و ساخت اتوبان مثال‌هایی از گسترش روابط ۲ جانبه با کشور ترکمنستان است.

مدیر عامل نمایشگاه بین‌المللی مشهد افزود: در سال‌های گذشته نیز ده‌ها پروژه صنعتی در ترکمنستان ساخته شده و یا با کمک جمهوری اسلامی ایران در حال ساخت بوده است. در حوزه همکاری‌های بازرگانی و اقتصادی ایران و ترکمنستان، با وجود بروز برخی مشکلات در سال ۲۰۲۱ در مقایسه با سال ۲۰۲۰, شاهد رشد ۸۴ درصدی حجم مبادلات تجاری با این کشور بودیم.

وی همچنین در خصوص مزیت‌های تعامل با ترکمنستان با اشاره به اینکه کارشناسان سطح تعاملات و تبادلات هیات‌های سیاسی و اقتصادی ۲ کشور را قابل توجه می‌دانند، بیان کرد: یکی دیگر از مزیت‌های تعامل مثبت با ترکمنستان آن است که این همسایه شمالی دروازه ورودی ایران به آسیای میانه به‌شمار می‌رود؛ به همین دلیل از مزیت خوب ترانزیتی برخوردار است که ایران بتواند از طریق چهار معبر مرزی مشترک لطف‌آباد، اینچه‌برون، باجگیران و سرخس کالا به قزاقستان، تاجیکستان، ازبکستان و قرقیزستان صادر کند.

رئیس انجمن نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران در خصوص بخش‌های مختلف نمایشگاه گفت: بخش‌های نمایشگاهی شامل نفت و گاز و مشتقات نفتی، پتروشیمی، خدمات فنی و مهندسی، شوینده و بهداشتی، صنعت بیمه، بانکداری و بورس، تولید ابزار و ماشین‌آلات، محصولات نوشیدنی و غذایی، تجهیزات پزشکی، دارویی و سلامت، کشاورزی، رنگ و روغن، شیمیایی، کاشی و سرامیک و سرویس‌های بهداشتی، آلومینیوم و صنایع فلزی، مصالح ساختمانی، ذوب آهن، فولاد، چوب، لوله‌سازی، نساجی و بافندگی، صنایع سلولوزی، غذایی، دام و طیور، بسته‌بندی و چاپ، کاغذ و پالپ، ماشین‌های معدنی، سیمان، خودروسازی و قطعات، شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی، واگن‌سازی، لاستیک‌سازی، رایانه، آرایشی و بهداشتی و… است.

صیفی افزود: تیر سال جاری رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به منظور شرکت در ششمین اجلاس سران کشورهای ساحلی خزر به ترکمنستان سفر کرد و در این سفر عالی‌ترین مقامات ۲ کشور بر افزایش سطح روابط یکدیگر تاکید داشتند.

وی ادامه داد: رئیس‌جمهور کشورمان در آن سفر گسترش و توسعه روابط با ترکمنستان را از اولویت‌های جمهوری اسلامی ایران برشمرد و تحکیم و تعمیق روابط با همسایگان به‌ ویژه ترکمنستان را از سیاست‌های راهبردی ایران دانست.

مدیر عامل نمایشگاه بین‌المللی مشهد خاطرنشان کرد: ریاست جمهوری اسلامی ایران در سفر مزبور تاکید داشت که ایران توانمندی‌های لازم برای پاسخگویی به نیازمندی‌های اقتصادی و تجاری ترکمنستان را دارد. از همین رو چهاردهمین نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان که با برگزاری هفدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ۲ کشور همزمان شده، از ۲۶ تا ۲۸ بهمن سال جاری در شهر عشق‌آباد برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه برگزاری این ۲ رویداد مهم اقتصادی بین ۲ کشور دوست و همسایه فرصتی عالی برای تولید کنندگان، صادرکنندگان و فعالان اقتصادی جمهوری اسلامی ایران است، گفت: این نمایشگاه در کنار ثمرات ویژه‌ای که دارد، می‌تواند باعث معرفی محصولات مختلف و باکیفیت کشور، ایجاد و گسترش بازارهای فروش در راستای رشد و توسعه صادرات غیر نفتی و انتقال دانش فنی، توانمندی‌ها و تجربه‌های ارزشمند شود.

به گزارش روابط عمومی نمایشگاه بین‌المللی مشهد، چهاردهمین نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در عشق‌آباد ترکمنستان از ۲۶ تا ۲۸ ماه جاری با حضور جمع زیادی از تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی و همچنین تعدادی از وزرا و مدیران ارشد بخش‌های مختلف کشور همزمان با هفدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ۲ کشور برگزار خواهد شد که فرصت خوبی برای معرفی تولیدات باکیفیت داخلی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *