تجارت ایران بدون دلار

ممنوعیت ثبت سفارش واردات کالا با ارز دلار آمریکا مهمترین اخبارهفته قبل در زمینه ارزی و تجاری بوده است .برنامه ای که در صدور سیاست گذاری صحیح، می‌تواند نقش دلار را در اقتصاد ایران را بسیارکمرنگ نماید.
ثبت سفارش به دلار آمریکا درخواست بانک مرکزی از 9 اسفند ماه برای واردکنندگان انجام نمی شود ؛ البته تا قبل از این بانک‌ها به علت اینکه ایران بر پایه تحریم‌‌های اولیه آمریکا از چرخه تسویه دلاری یا همان یوترن (U-TURN) حذف شده بودند، و در واقع تجار اگر می خواستند از ارز سیستم بانکی استفاده نمایند، قادر نبودند سفارش خود را از طریق دلار انجام دهند.
بنابراین با اقدام جدید بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت، واردکنندگان اگر بخواهند از سیستم صرافی‌‌ها ارز مورد نیاز خود را تامین نمایند ،باز هم قادر نیستنداز دلار آمریکا استفاده نمایند.
آنطورکه «مهدی کسرایی پور» مدیر اداره سیاست‌‌ها و مقررات ارزی بانک مرکزی به ایرنا گفته است ، سهم دلار در امور تجاری کشور آنقدر زیاد نیست و همین موضوع در روابط و امور تجاری بازرگانان ایرانی مشکلی به وجود نخواهد آورد.
وی گفت: واردکنندگان می توانند در پرداخت‌ها و معاملات تجاری خود از ارز جایگزین یا ارزهای جهانی دیگر استفاده نمایند، و نیازی به استفاده از دلار در معاملات خود ندارند.
بازار ارز در هفته‌ای قبل شاهد رویارویی بانک مرکزی و صرافی ها در نرخ گذاری دلار و یورو بود؛ صرافان نرخ‌های عرضه شده بانک مرکزی از طریق صرافی‌های منتخب بانکی را قبول نمی کردند وبا بهانه نداشتن ارزهای عمده دلار و یورو،این ارزها را به خریداران نمی فروختند.
بعضی از صرافی‌ها هم نرخ ها را از تابلوی خود پاک میکردند و تنها یورو می خریدند.
همین موضوع موجب شد تا صرافی های منتخب بانک مرکزی، بسیار شلوغ شوند چراکه مردم راهی جز خرید از این صرافی ها را نداشتند.
این فرایند باعث شد تا طبق نرخ‌های فروش صرافی های بانکی، قیمت دلار تقریبا ۴۴۰۰ تومان و یورو ۵۴۰۰ تومان باقی بماند ولی صرافان در نرخ گذاری های بین صنفی خود قیمت دلار را ۴۷۰۰ تومان و نرخ یورو را ۵۷۰۰ تومان اعلام کرده بودند.
صرافی‌های مجاز خریدار ارز قادر هستند روزانه تا سقف ۱۰۰ هزار دلار آمریکا و ۱۰۰ هزار یورو به طوراسکناس از صرافی‌های منتخب بانکی خریداری نمایند و آنها را به متقاضیان بفروشند.علاوه بر این صرافی ها می توانند با فروش به موقع، نسبت به خرید بخش‌های بعدی ۱۰۰ هزار تایی اسعار (ارزهای خارجی) مزبور و فروش آن در بازار ارز کشور اقدام نمایند.
نظام یکپارچه معاملات ارزی (نیما) که از ۲۸ بهمن ماه به طور آزمایشی کار خود را با ثبت سفارش و از طریق صرافی های منتخب بانکی شروع نموده بود، از هفته آینده با برگزاری جلسات توجیهی و آموزشی جهت صرافی های تضامنی، آنها را نیز به سامانه نیما متصل می کند.
نیما با هدف حمایت از صرافی های مجاز، تسهیل تجارت برای بازرگانان و ساماندهی بازار ارز توسط بانک مرکزی و با همکاری وزارت صنعتبه وجود آمده است. این سامانه ارزش افزوده بالایی برای صرافی های مجاز، بازرگانان و در کل متقاضیان خرید یا فروش ارز ایجاد می نماید.
صرافی ها با استفاده از نیما قادر خواهند بود، تقاضاهای خرید یا فروش ارز از سراسر کشور را به طور برخط مشاهده و با ارائه پیشنهادات، دسترسی بیشتری به مشتریان بالقوه پیدا کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *