تصویب کلیات تبدیل واحد پول کشور از ریال به تومان

تبدیل واحد پول کشور از ریال به تومان

حذف ۴ صفر از پول ملی جدی شد

علی ربیعی سخنگوی دولت در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: دوشنبه در مجلس، برای اصلاح چهار صفر از پول ملی بحث می‌شود. مردم به تومان صحبت و مراکز رسمی به ریال ثبت می‌کنند، حتی تومان می‌نویسیم و تومن می‌گوییم. حذف چهار صفر یک کار لازم برای ساده کردن روابط مالی است.

در همین حال نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات لایحه یک‌فوریتی اصلاح قانون نظام پولی و بانکی کشور موافقت کردند.

تبدیل واحد پول کشور از ریال به تومان
حذف چهار صفر یک کار لازم برای ساده کردن روابط مالی است

نمایندگان در نشست علنی امروز (دوشنبه) مجلس شورای اسلامی با کلیات لایحه یک‌فوریتی اصلاح قانون نظام پولی و بانکی کشور موافقت کردند.

محمود بهمنی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در تشریح گزارش کمیسیون اقتصادی درباره لایحه یک‌فوریتی اصلاح قانون نظام پولی و بانکی کشور با بیان اینکه این پروژه حدود 10 سال است که مورد بحث و بررسی قرار دارد، گفت: امروز واحد پول کشور ریال و واحد ریز پول کشور دینار است؛ این واحد در سال 51 تعیین شده در حالی که واحد دینار در سیستم پولی ما وجود ندارد.

وی با ابراز اینکه امروز موضوع هویت ما مطرح است، تأکید کرد: باید برای پولمان واحدی را تعیین کنیم.

بهمنی در تشریح مزایای حذف چهار صفر از پول ملی گفت: با توجه به تحلیل تورم 50 سال گذشته قیمت‌های ما 3600 برابر رشد داشته در حالی که اسکناس رسمی ما فقط 50 برابر افزایش داشته است، فرسودگی اسکناس‌ها، هزینه امحا و همچنین هزینه خروج اسکناس‌ها از گردونه برای کشور سالانه 800 میلیون تا یک میلیارد تومان هزینه در بر دارد که باید برای آن فکری کنیم.

وی با تأکید به اینکه حذف چهار صفر از واحد پول ملی به هیچ وجه تورم‌زا نیست، اضافه کرد: هم‌اکنون به‌دلیل ناکارآمدی اسکناس‌های مورد استفاده در نظام پرداخت نقدی قیمت به‌سمت بالا گرد شده و هزینه‌ها را افزایش داده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی همچنین تأکید کرد: چنانچه نمایندگان با این لایحه موافقت کنند ظرف 5 سال، دو سال برای بررسی و 3 سال اجرا واحد پول ملی را از ریال به تومان تغییر خواهیم داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *