سهم 20 درصدی صنایع از صادرات

برای رسیدن به آمارهای صادراتی که شایسته کشور ما باشد ، باید دولت برنامه از پیش تعیین شده‌ای برای قیمت گذاری کالا، تعیین مشوق های صادراتی و تشکیل کنسرسیوم های صادراتی داشته باشد، ولی دولت هنوز نتوانسته‌ در خارج از مرزها در عرضه و تقاضای محصولات با صادرکننده هماهنگ باشد.

و اینکه در بازارهای خارجی بیشتر با همتایان ایرانی خود به  رقابت می پردازیم، برای همین بازار آن کشورها را از دست می‌دهیم و این غیر از وجود شرکت‌های دولتی است که با دارا بودن مزیت‌های بالاتر خود را  رقیب بخش خصوصی  میداند و بدون توجه به ساز و کار تعیین قیمت‌های رقابتی در بازار و فقط با تکیه به بودجه نفت در جنگی نابرابر بخش خصوصی را ضعیف می‌کند.

برای بهتر شدن این موضوع  باید قوانین مصوب مجلس، مقررات بانک مرکزی، نظام بانکی، مقررات صادرات و واردات، مقررات گمرکی و… همه در جهت حمایت از صادرات و افزایش آن و کاهش هزینه‌های صادراتی با هم همکاری  نماییم و سایر مقررات وزارتخانه‌های تخصصی نیز برای افزایش صادرات ساماندهی و نظارت شود.

با توجه به اینکه یک محصول در کشورهای هدف صادراتی قدرت رقابت پیدا کند ، باید از مارکتینگ و ابزارهای جدید جهانی استفاده نمود  و مدیران ذی‌ربط دولتی باید از این دانش، تجربه و حساسیت بهره مند باشند.که  درنهایت کشوری موفق است که بتواند ارز بیشتری وارد کشورش کند.

افزایش صادرات غیرنفتی  باعث به وجود آمدن کار و اشتغال وهمچنین  کمک به توسعه صنعت می شود و بخش خصوصی توانایی تولید محصولات خوب  را با استانداردهای روز دنیا خواهد داشت و با صادرات آن به درآمد ارزی کشور افزایش می یابد.

آنچه که واضح است این است که ؛ ما نمی‌توانیم کشوری صادرکننده باشیم، مگر اینکه مجموعه قوانین صادراتی هماهنگ و دورنمایی را برای این موضوع درنظر بگیریم.

صادرات ، شریان اقتصادی کشور

رضا علیزاده عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: صادرات به قدری  برای هر کشور مهم است که می‌توان گفت شریان حیات اقتصادی کشور به آن وابسته است.

وی در ادامه افزود:  هر صنعتی باید برای خود یک سهم حداقلی 20 تا 30 درصدی از صادرات کسب کند، و  گرنه نمی تواند به حیات خود ادامه دهد.

علیزاده تصریح کرد: باید تلاش کنیم تولیدات داخلی را از جهت کیفیت افزایش دهیم و با کاهش قیمت برای رقابت در بازارهای جهانی روبه رو شویم.

عضو کمیسیون صنایع مجلس درمورد  قیمت بالای محصولات ایرانی به دلیل مشکلاتی مثل بکارگیری تکنولوژی قدیمی در تولید،افزود : اگر تصمیم جدی به گسترش صادرات کشور داریم به آن عمل کنیم و با حرف درست نمی شود.

وی با تاکید بر تقویت زیرساخت های صادراتی،افزود : یکی از بهترین راهکارها  برای توسعه صادرات ،تشکیل کنسرسیوم های صادراتی است، چرا که یک واحد تولیدی کوچک یا متوسط نمی‌تواند تنهایی کالای خود را در بازارهای جهانی معرفی و تبلیغ کند، ولی یک هلدینگ با 50 واحد تولیدی می تواند با استفاده از یک برند قوی، وارد بازارهای جهانی شود و کالاهای خود را ارائه کند.

علیزاده در پایان ابراز امیدواری کرد که با پرداخت به موقع مشوق های صادراتی بتوانیم صادرات کشور را توسعه دهیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *