واردات خودرو رکورد زد

طبق آمارهای تجارت خارجی کشور در هفت ماه ابتدایی سال جاری 24 هزار خودرو با حجم موتور 1500 تا 2000 سی سی به ارزش 625 میلیون دلار با وجود بسته بودن چهار ماه سایت ثبت سفارش  وارد کشور شده است. واردات این نوع خودرو از لحاظ تعداد با رشد 10 هزار عددی و به لحاظ ارزش با رشد 54 درصدی روبه رو شده است.

طی این مدت حدود 15 هزار خودرو با حجم موتور 2000تا 2500 سی سی وارد کشور شده است که از نظر ارزش با افت یک درصدی مواجه بوده است. ارزش واردات این نوع خودروها بیشتر از 400 میلیون دلاراست.

مجموع ارزش وارداتی این دو قلم خودرو نیز بیشتر از 1 میلیارد دلار است.

مجموع خودروهای وارداتی ذکر شده حدود 40 هزار خودرو است که با محاسبه خودروهای هیبریدی این رقم به 48667 عدد افزایش یافته است.

چندین ماه از بسته بودن سایت ثبت سفارش میگذرد و تقریبا 7000 خودرو در گمرکات اجرایی دپو شده است.

دستورالعمل دی ماه سال 95 جهانگیری با هدف کنترل واردات خودرو ارائه شد ولی در حال حاضر با وجود بسته بودن سایت ثبت سفارش برای همه واردکنندگان خودرو نسبت به زمان مشابه سال قبل بیشتر از 10 هزار دستگاه افزایش یافته است.

نکته مهم قابل توجه این است که با وجود افزایش واردات قیمت خودرو با رشد قابل توجه  مواجه شده است. اگر افزایش قیمت خودرو به دلیل افزایش رانت و انحصار باشد باید دولت به این موضوع رسیدگی  کند.

در عین حال اخباری از عدم خرید خودروی فرسوده یا گواهی اسقاط از طرف بعضی نمایندگیها نیز به گوش میرسد که برای بازار مناسب نیست. سوالی که در اینجا به وجود می آید این است که  چگونه پیش فروش با وجود بسته بودن سایت ثبت سفارش در حال انجام است؟ به نظر میرسد این اقدامات با هدف فشار به وزارت صنعت صورت گرفته است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *