کنترل مصنوعی نرخ ارز باعث ضرر تولید ملی می شود

حجت الله عبدالمالکی کارشناس اقتصادی عنوان  کرد: از دید علمی نرخ ارز باید در شرایطی معلوم گردد  که بر مبنای متغیرهای اقتصادی استوارباشد ، به همین دلیل نرخ ارز نمی‌تواند یک هدف باشد، بلکه هدف دولت‌ها از دستکاری نرخ ارز، رونق بخشیدن به اقتصاد کشوراست .

عبدالماکی افزود: تغییر نرخ ارز مطلوب است و برای یک اقتصاددان، کاهش نرخ ارز برای افزایش صادرات، مهم است.

عبدالمالکی درمورد عدم کنترل دولت بر نرخ ارز و نوسانات آن گفت: نرخ ارز را دولت بالا و پایین می‌کند و به نظر بنده دراین شرایط اینگونه برخورد با نرخ ارز به صلاح نمی باشد کشور به شرایطی نیازمند است که تولیدکننده و مصرف‌کننده بتوانند مشکلات خود را برطرف نمایند.

عبدالمالکی درخصوص ناهماهنگی در بین تیم اقتصادی دولت،عنوان کرد: این ناهماهنگی در مورد نرخ ارز از کارایی مفید دولت جلوگیری می‌کند و اگرقرار باشد  دولت به صورت مصنوعی  نرخ ارز را کنترل کند، تولید ملی متحمل ضرر خواه شد. باید به اینکه اشاره کرد که دولت از منابع بی شماری برخوردار نیست که بتواند نرخ ارز را ثابت نگه دارد. در حال حاضر سیاستهای پشتیبان ارز انتخاب نشده است و بالا و پایین آمدن نرخ ارز هم به این علت است.

کارشناس اقتصادی در مورد چالش های نرخ ارزنیز گفت: بخش بزرگی از نوسانات نرخ ارز به دلیل  بحران بانکی است و تا این بحران رفع نشود، این مشکلات همچنان وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *