مسئولین بانک مرکزی از تامین ارز مورد نیاز واردکنندگان کالاهای رسمی کشور دفاع کردند

آمارهای بانک نشان میدهد که در کل ،6 هزار و ۵۲ درخواست تامین ارز به این بانک ارایه شده که از این تعداد۲۹۱۱ فقره آن، یورویی و ۱۴۲۶ فقره آن نیز به صورت یوان بوده است.
پس از تصمیم دولت برای یکسان‌سازی نرخ ارز با دلار ۴۲۰۰ تومانی، که با مخالفت‌ها و موافقت‌های بسیاری همراه بود ولی اعضای کابینه به ویژه مسئولان بانک مرکزی، از تامین ارز مورد نیاز واردکنندگان کالاهای رسمی کشور دفاع کردند و تلاش میکنند که درخواست‌های حقیقی را بدون هیچ گونه مشکلی تامین اعتبار نمایند.
طبق آمارهای بانک مرکزی در فاصله ۲۰ فروردین ماه امسال که رسما اجرای پروژه یکسان‌سازی نرخ ارز کلید زده شد تا روزهای ابتدایی اردیبهشت ماه، در مجموع ۶۰۵۲ فقره درخواست تامین ارز به بانک مرکزی داده شد که ارزش دلاری آنها معادل ۱۳۳۲ میلیون دلار می باشد.
طبق آمارهای رسمی، برای ارز یورو تعداد درخواست تامین ارز معادل ۲۹۱۱ فقره معادل ۶۴۰ میلیون یورو است که معادل دلاری ۷۸۸ میلیون دلارمحاسبه شده است. در حال حاضر ۱۴۲۶ فقره درخواست تامین ارز به یوان بوده است که مبلغ ارزی آن یک هزار و ۵۷۶ میلیون یوان که معادل دلاری آن ۲۵۰.۸۷ میلیون دلار می باشد.
پس از یورو و یوان، وون کره جنوبی بیشترین تقاضا معادل ۶۸۳ فقره به ارزش ۱۰۶ هزار و ۱۰۳ میلیون وون معادل ۹۹.۳۶ میلیون دلارمی باشد. و روپیه هند و لیر ترکیه نیز به ترتیب ۵۲۴ و ۲۹۳ فقره درخواست تامین ارز به ترتیب به ارزش ۶هزار و ۱۲۲ میلیون روپیه و ۱۷۷ میلیون لیر است که معادل دلاری آنها نیز به ترتیب ۹۳ میلیون دلار و ۴۳ میلیون دلار می باشد.
در بخش فرانک سوئیس نیز فقط سه درخواست تامین ارز به ارزش ۲۳ میلیون فرانک و معادل دلاری ۲۴ میلیون دلار ارایه شده است؛ و ین ژاپن نیز با ۱۶۰ فقره به ارزش ۲ هزار و ۲۲۱ میلیون ین و معادل دلاری ۲۰ میلیون دلار در جدول درخواست‌های تامین ارز قرار گرفته است.
در مورد روبل روسیه ۴۶ فقره درخواست به ارزش ۳۹۵ میلیون روبل و ارزش دلاری ۶ میلیون دلار و درزمینه ریال عمان ۶ فقره درخواست به ارزش ۱.۹ میلیون ریال معادل ۵ میلیون دلار به بانک مرکزی گزارش شده است. در کل با درخواست بانک‌های عامل در بازه زمانی ۲۰ فروردین تا ۳ اردیبهشت ماه، برای تأمین ۶۰۵۲ مورد گواهی ثبت آماری برای واردات کالا معادل ۱ میلیارد و ۳۳۲ میلیون دلار آمریکا با نرخ ۴۲۰۰ تومان اقدام شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *