قوانین تجاری در ایران دست و پا گیر است

عضو هیئت مدیره AHKگفت: با قوانین دست و پاگیر و پیچیده در ایران نمی شود تجارت در این کشور را توسعه بخشید
پنل تخصصی فرصتهای سرمایه‌گذاری در ایران در روز دوم، ششمین همایش تجاری و بانکی ایران – اروپا با حضور آندریاس هافمن، مدیر عامل گروه Greencells، ادوارد سانتانا یکی از مدیران شرکت Pfisterer، ماسیژ وجتال مدیر ارشد شرکت Amtelon Capital، مارتین روت عضو هیات مدیره AHK و همچنین دکتر ابراهیم بای سلامی معاون مدیر عامل اتاق بازرگانی و صنعت آلمان و ایران برگزار گردید.
در این پنل مارتین روت بیان کرد: تجارت آلمان در ایران قبل از تحریم ها بسیار مطلوب بود ولی در زمان تحریم ها فعالیت ها کم شد ولی تصمیم آلمان این بود که بازهم با ایران تجارت نماید و با برداشتن تحریم ها در ایران و انعقاد برجام جهت تجارت با ایران خوشحال شدیم اما نتیجه مورد انتظار به دست نیامد.
وی گفت: پیش از تحریم ها تجارت با ایران ۵ میلیون دلار در سال بوده است ولی اکنون این مبلغ کاهش داشته ودلیل اصلی آن هم این است که بانک های ایرانی و آلمانی نمی توانند مبادلات مالی خوبی با یکدیگر داشته باشند.
روت یادآور شد: باید برای حل این مشکلات راهکارهای عملی انجام داد و انعطاف پذیری بیشتری داشته باشیم که با این قوانین دست و پاگیر و پیچیده در ایران نمی توان تجارت در این کشور را توسعه بخشید.
روت گفت: آلمانی دوستدار سرمایه گذاری در ایران می باشند و شرکت های آلمانی علاقه مند به آوردن شرکای تجاری خود به ایران اند تا بتوانند تعمیرات تجهیزات صنعتی را در داخل ایران انجام دهند ولی هیچ روشی جهت محاسبه نرخ ارز و انتقال راحت آن درحال حاضر وجود ندارد، بنابراین ثبات نرخ ارز در ایران برای سیستم بانکی و اقتصادی ایران بسیار مهم می باشد.
وی گفت: در نظام بانکی ایران باید صندوقی جهت حفاظت از امنیت بیزینس های خارجی در ایران ایجاد گردد تا تجارت در این کشور توسعه و استمرارداشته باشد. و تجارت با ایران منجر به ورود متخصصان، تکنولوژی و دانش به ایران خواهد شد که کار بزرگی است که باید راهکارهای موثر برای تحقق این امر را ایجاد نمود.
ماسیژ وجه نیز در این پنل عنوان کرد: اصلی ترین مسئله در سرمایه گذاری در هر کشور این است که منابع مالی سرمایه گذاران به راحتی خارج شود بنابراین با توجه به این موضوع ،ریسک سرمایه گذاری در هر کشوری تعیین می گردد.
وی گفت: تضمین های فیپا جهت سرمایه گذاران بسیار مهم است چراکه با استفاده از این قوانین تامین مالی انجام می شود و از ضمانت بازگشت سرمایه مطمئن هستند و با تضمین هایی که فیپا برای دارایی سرمایه گذاران میدهد مشکلی ایجاد نخواهد شد و داد و ستد با ارز خارجی سریع انجام می شود و فیپا تاریخچه طولانی در این زمینه دارد که با تغییر دولت ها قوانین آن تغییر نمی کند و ثابت می باشد بنابراین در حال ارزیابی قوانین فیپا هستیم و فیپا فقط ضمانت محلی است که از آن در حال حاضر استفاده می نماییم.
مدیرعامل گروه Greencells با اشاره به اینکه برای سرمایه گذاری در ایران باید به مسائل سیاسی بین المللی نیز توجه کردگفت: بسیاری از سرمایه گذاران، بازار ایران را جذاب می‌دانند ولی در وضعیت صبر و انتظار هستند تا تصمیمات سیاسی از سوی آمریکا گرفته شود.
هافمن با خرسندی از کاهش نرخ تورم در ایران از بیش از ۳۰ درصد به کمتر از ۱۰ درصد گفت: نکته مهم دیگر، نرخ ارز است؛ مستمر بودن سیاست درست اکنون دولت ایران در یکسان سازی نرخ ارز بسیار مهم است چرا که پیش بینی سود برای سرمایه گذار خارجی بسیار اهمیت دارد.

وی بیان کرد: سرمایه گذاران خارجی ایران را به خوبی نمیشناسند و گاهی اوقات حتی تفاوت بین ایران و کشورهای عربی را نمی دانند؛ روابط عمومی خارجی از طرف ایران بسیارضروری است چرا که ایران بیشتر از قاب رسانه ها و مسائل سیاسی به دنیا معرفی شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *