دولت به زودی تصمیم جدید ارزی خود را اعلام می کند

دولت به زودی فهرستی از کالاهای صادراتی را اعلام خواهد کرد که بر اساس آن، فروش دلار حاصل از صادرات آنها به نرخی غیر از ۴۲۰۰تومان ممنوع می باشد. در این فهرست نام کالاهای سنتی بیشتر قید شده است.
دولت جهت اجرای سیاست یکسان‌سازی نرخ ارز،از صادرکنندگان کشور خواسته است تا صادرات خود را اظهار نموده و ارز حاصل از آن را به نرخ ۴۲۰۰ تومانی در سامانه نیما ارایه نمایند. در حال حاضر خبرها حاکی از آن است که بعضی از کالاها، شامل این طرح نمی شوند و کالاهایی در این فهرست حضور پررنگ دارند که صادرات آن‌ها ازطرف شرکت‌ها و مجموعه‌های دولتی انجام می شود.
یک مقام مسئول بیان کرد: دولت در روزهای آینده، فهرستی از کالاهایی که باید ارز حاصل از صادرات خود را با نرخ ۴۲۰۰ تومانی در سامانه نیما یا شبکه بانکی به فروش برسند، اعلام می کند که نام بسیاری از کالاهای سنتی صادراتی ایران در آن وجود دارد و بعضی از صادرات شرکت‌های دولتی و شبه دولتی از این موضوع معاف هستند.
وی ادامه داد: این موضوع باعث کم اظهاری صادرکنندگان و ایجاد بعضی از رانت‌ها می شود؛ زیرا برخی از صادرکنندگانی که اجازه فروش ارز حاصل از صادرات خود با نرخ بالاتری را دارند، این شرایط باعث منفعت آنها می شود و صادرات آنها توسعه پیدا می کند.
این مقام مسئول گفت:در مقابل کالاهایی که در این فهرست وجود دارند ، به طورکامل با کم اظهاری در گمرکات و یا کاهش انگیزه صادرکنندگان روبرو شده و، شرایط برای صادرات آنها سخت‌تر می شود؛ زیرا باید مواد اولیه مورد نیاز تولیدات خود را براساس دلار بازار آزاد تهیه نمایند و در مقابل، کالاهای صادراتی خود را با نرخ دلار ۴۲۰۰ تومانی تحویل دولت دهند.
وی افزود: در این فهرست نام کالاهای سنتی مانند پسته، زعفران، فرش و روده وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *