توافق چین و آمریکا درباره اختلافات تجاری

چین و آمریکا دو اقتصاد بزرگ جهان، پس از دو روز رایزنی در پکن، بالاخره در مورد بعضی از اختلافات اقتصادی و تجاری خود توافق کردند ولی بعضی از اختلافات همچنان پابرجاست.
مذاکرات تجاری و اقتصادی این دو کشور در پکن روزهای پنجشنبه و جمعه بین ‘ لیو خه’ معاون نخست وزیر چین و هیئت اقتصادی آمریکا به رهبری ‘استیون منوچین’ وزیر خزانه داری آمریکا انجام شد.
در پایان این جلسه دو طرف توافق نمودند به دلیل مهم بودن تثبیت روابط تجاری دو کشور حل مسائل مربوط به اقتصاد و تجارت را از راه گفت و گو و مشاوره پیگیری نمایند.
دو کشور درباره ی موضوعاتی مثل افزایش صادرات ایالات متحده به چین، تجارت دو جانبه، سرمایه گذاری دو طرفه، حمایت از حقوق مالکیت معنوی و نیز حل معضلات مربوط به تعرفه و غیر تعرفه توافق کردند.
دو طرف به دلیل اختلافات حل نشده در بعضی از مسائل، توافق نمودند روی این موضوعات نیز کار کنند.
و نیز توافق کردند مسائل حل نشده را هم بررسی کنند و یک مکانیسم کاری مناسب جهت پیگیری این موضوع ایجاد نمایند.
دولت رئیس جمهور آمریکا از عدم تراز تجاری با چین بسیار ناراضی می باشند سال میلادی قبل ، کسری تجاری سالانه ایالات متحده آمریکا با چین بالای 375 میلیارد و 200 میلیون دلار رسیده است.
چین گفت:مازاد تجاری 275 میلیارد دلاری در مقابل آمریکا دارد ولی آمار واشنگتن رقم 375 میلیارد دلار را ثبت نموده است.
درخواست آمریکا از چین این می باشد که کسری تجاری را به مقدار 100 میلیارد دلار کاهش بدهد و از نقض حقوق مالکیت معنوی جلوگیری نماید.
ایالات متحده آمریکا همچنین می خواهد از راه تهدید به اعمال تعرفه های اضافی از کالاهای چینی، از چین امتیاز کسب نماید.
احتمال می رود این تعرفه ها براساس ماده 301 قانون تجارت ایالات متحده آمریکا اعمال گردد که رئیس جمهور قادر خواهد بود تا در واکنش به رویکردهای غیر منصفانه تجاری، تحریمات یک جانبه اعمال نماید.
ماه میلادی گذشته نیز چین اقداماتی برای تقویت واردات مانند کاهش تعرفه ها بر خودرو اعلام نمود ولی در حال حاضر مشغول آماده شدن در جهت اعمال تعرفه های سنگین بر صادرات بسیاری از کالاهای ایالات متحده آمریکا به خصوص سویا و هواپیما می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *