تعیین عوارض گمرکی واردات موبایل توسط مسافر

روابط عمومی گمرک ایران گفت: واردات گوشی تلفن همراه توسط مسافران شامل 4 درصد حقوق گمرکی و1 درصد سود بازرگانی است که طبق بخشنامه مرکز واردات گمرک ایران سود بازرگانی 2 برابر لحاظ می شود . که 9% مالیات بر ارزش افزوده و 1%عوارض هلال احمر نیز توسط گمرک ایران دریافت می شود که مجموع حقوق و عوارض گمرکی واردات گوشی تلفن همراه مسافری 16% محاسبه شده است و در سرویس مسافری گمرکات دریافت و اطلاعات شناسه بین المللی گوشی تلفن همراه (IMI) در سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی توسط ماموران گمرک برای فعال سازی ثبت می شود.

بنابراین مسافرینی که به کشور وارد می شوند چنانچه در خارج از کشور گوشی تلفن همراه خریداری کرده اند ، وظیفه دارند تلفن همراه خود را در ابتدای ورود به گمرک محل خود اظهار نمایند.

طبق قانون گمرک ایران با رعایت مقررات مسافری ودرج کردن شرایط غیر تجاری فقط یک دستگاه تلفن همراه، با دریافت حقوق گمرکی و دو برابر سود بازرگانی و عوارض متعلقه آن مراتب اظهار ذی نفع را در سامانه مسافری از طریق گزینه ثبت اطلاعات وارد نموده و بعد،از آیکون مقابل هر رکورد ثبت شده نسبت به درج اطلاعات شناسه IMEI و مبالغ عوارض مربوطه اقدام می نمایند.

در صورتی که تلفن همراه اظهار نشود و حقوق ورودی و درج موارد فوق در سامانه مذکور در هنگام ورود به کشور پرداخت نشود امکان رجیستری تلفن همراه وجود نخواهد داشت و مسئولیت آن به عهده مسافر است .در حال حاضر دسترسی آزاد به قیمت واقعی گوشی های تلفن همراه باسامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی گمرک امکان پذیر می باشد.

این اقدام با هدف احترام به حقوق شهروندی و دسترسی آزاد به اطلاعات امور گمرکی انجام شده است و خریداران گوشی های تلفن همراه هنگام استعلام کد شناسه بین المللی (IMEI) می توانند از قیمت واقعی این گوشی ها که در گمرک تعیین و بر مبنای آن حقوق ورودی دریافت شده است اطلاع کسب نمایند.

همچنین به اطلاعات نوع ارز و قیمت ارزی که طبق آن حقوق ورودی در گمرک دریافت شده در دسترس مشتریان قرار گرفته است که با استعلام کد شناسه بین المللی مشتریان می توانند به این اطلاعات دسترسی داشته باشند.

گمرک طبق قانون احترام به حقوق شهروندی و دسترسی آزاد و برخط به اطلاعات علاوه بر موارد ذکرشده اطلاعات مربوط به تاریخ واردات گوشی تلفن همراه و نیز کشور سازنده را در اختیار مشتریان قرار می دهد . این اطلاعات به خریداران گوشی های تلفن همراه وارداتی کمک می کند تا گوشی اصل را ازنوع  تقلبی آن تشخیص بدهند و قیمت واقعی آن گوشی تلفن همراه را به فروشنده پرداخت کنند.

البته واردکنندگان انواع  گوشی های تلفن همراه نیز می توانند به ارزش گمرکی انواع گوشی ها قبل از واردات دسترسی پیدا کنند.ارزش پایه انواع گوشی های تلفن همراه طبق قانون دسترسی و انتشار آزاد اطلاعات به تفکیک انواع برندها و مدل های مختلف در سامانه آنلاین ارزش کالایی گمرک (TSC) قرار دارد و برای کلیه شهروندان قابل استفاده است.

خریداران انواع گوشی‌های تلفن همراه می توانند با شناسه (IMEI) 15 رقمی گوشی با توجه به لینک پنجره واحد تجارت فرامرزی گمرک به آدرس https://epl.irica.ir/ImeiInfoView?0 استعلام قیمت داشته باشند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *