مشکلات مناطق آزاد از زبان نایب رئیس کمیسیون اقتصادی

علی اکبر کریمی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در بررسی عملکرد مناطق آزاد عنوان کرد: فلسفه تاسیس مناطق آزاد، ایجاد مناطقی با داشتن یک سری معافیت های حقوقی و مالیاتی جهت توسعه تولید و صادرات  می باشد.ولی  در حال حاضر نه تنها تولید و صادرات قابل توجهی  در این مناطق دیده نمی شود ، بلکه حتی فقط به مکانی جهت واردات تبدیل شده اند.
وی ادامه داد: مناطق آزاد باید بستری برای آسان شدن رشد اقتصادی در نظام تجاری و در سطح منطقه ای و جهانی باشند.
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: طبق تبصره 19 و 20 برنامه توسعه در سال 70 و 71 و 72 مناطق آزاد قشم، کیش و چابهار و ماکو در سال 89 تاسیس گردید و سرمایه گذاران خارجی توانستند بدون هیچ  قید و بندی سرمایه گذاری تولیدات خود را صادر نمایند و با کسب تسهیلات قانونی و نیروی کار، عملکرد چند دهه ای در این مناطق آزاد داشته باشند.
اوهمچنین افزود: گرچه این مناطق نقش مثبتی داشتند؛ ولی انحرافات زیادی هم دربرداشتند.
کریمی گفت: مناطق آزاد به یک آفت بزرگ  مبدل شده است و به جای تامین زیر ساخت ها یک زمین بکر را تعیین کرده و در اختیار این مناطق آزاد قرار دارد.آفت این منطقه این است که ازاول  سنگ بنای انها از طریق تامین عوارض گذاشته شده است و همیشه واردات بر صادرات برتری دارد.
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: کارشناسان رسوب کالا از منطقه آزاد که همان پدیده قاچاق است را از مشکلات در حال حاضر مناطق آزاد می دانند. کالای همراه مسافر به یکی از جذابیت های مسافران تبدیل گردیده است و بیشتر لوازم غیرضروری از این مناطق به کشور وارد می شود..
وی در ادامه افزود: وقتی رقم قاچاق به واردات کشور اضافه شود این رقم بسیار زیاد خواهد شد.
کریمی گفت: ما 3 منطقه قشم، کیش و چابهار را برای صادرات معرفی نمودیم، ولی کیش برای گردشگری موفق تر می باشد.
وی گفت: ما در کمیسیون اقتصادی کلیات لایحه را تصویب کردیم و بخش مهم ،مساحت گردشگری می باشد که کاهش یافته است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *