ترکیه 5 برابر ایران صادرات دارد

طبق تجربیات به دست آمده،رهبران سیاسی ترکیه با انعطاف بیشتری در سیاست خارجی و وابستگی کمتر سیاست با اقتصاد در رقابت با ایران به ویژه جهت جلب همکاری با کشورهای منطقه موفق بودند.این گزارش خلاصه که از طرف موسسه تحقیقاتی تدبیر و توسعه تهیه و در ماهنامه امنیت اقتصادی درج گردیده این رقابت را در منطقه آسیای مرکزی و قفقاز جنوبی بیان کرده است.
طبق آمار و اطلاعات بین المللی، ارزش صادرات ترکیه به کشورهای این منطقه در سال‌های ۲۰۱۶-۲۰۰۲ بیش از ۷ برابر شده و از حدود ۷۳۰ میلیون دلار در سال ۲۰۰۲ به ۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۶ رشد داشته است.
در حالی که ارزش صادرات ایران به تمام کشورهای منطقه (آسیای مرکزی و قفقار جنوبی) در سال ۲۰۱۵ از 1 میلیارد دلاربیشتر نشده است . ولی سهم ترکیه در بازار وارداتی کشورهای منطقه از ۳۳ درصد تا ۲/۴ درصد نوسان داشته ، و سهم ایران تنها ۵ درصد تا ۰/۰۶ درصد می باشد.
برخلاف اینکه ایران نسبت به ترکیه از موقعیت جغرافیایی مناسب‌تری جهت ارتباط با منطقه آسیای مرکزی و قفقاز جنوبی برخوردار است، ولی مثل ترکیه نتوانسته از قدرت نفوذ اقتصادی بالایی در این منطقه به خوبی استفاده کند.
سال ۲۰۱۶، در میان کشورهای منطقه آسیای مرکزی و قفقاز جنوبی، گرجستان، آذربایجان و قزاقستان به ترتیب با ۸/۷ درصد و ۲/۳درصد و ۱ درصد بیشترین سهم را از کل گردشگران وارد شده به ترکیه داشته‌اند. و در مقابل ، از بین کشورهای منطقه، بیشترین ورود گردشگر خارجی به ایران از آذربایجان بوده است و سهم سایر کشورهای منطقه از ورود گردشگر خارجی به ایران تقریباً نزدیک به صفر و یا بسیارکم می باشد.
یکی از مهم‌ترین بخش سیاست خارجی ترکیه در قفقاز جنوبی و آسیای مرکزی سیاست مشارکت در احداث خطوط لوله و انتقال انرژی از راه خاک ترکیه به سایر نقاط جهان می باشد.
یکی ازمهم ترین خطوط انتقال نفت خام، خط لوله باکو (آذربایجان) – تفلیس (گرجستان)- جیهان (ترکیه) می باشد که در سال ۲۰۰۵ احداث گردید با توجه به این موضوع که ایران جایگاه دوم و چهارم را از نظر ذخیره گاز طبیعی و نفت خام در جهان دارا است بنابراین باید ، ایران نیز نقش مهم و اساسی را در تعامل‌های اقتصادی کشورهای منطقه قفقاز جنوبی و آسیای مرکزی در زمینه انرژی ایفا نماید ، ولی تا این زمان ایران در زمینه ترانزیت انرژی موفقیت‌های کمتری نسبت به ترکیه داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *