۱۶مرحله سامانه نیما برای واردکنندگان پس از ورود به صرافی‌ها

پس از تصمیم اخیر بانک مرکزی درباره ورود صرافی‌ها به عملیات معاملات رسمی ارز، یک واردکننده جهت انتخاب صرافی و دریافت ارز باید ۱۵مرحله رو انجام دهد.
در حال حاضر یک واردکننده برای اینکه صرافی خود را انتخاب نماید و به طور مستقیم با صرافی منتخب خود، از سامانه نیما ارز خریداری نماید، باید 15 مرحله را به انجام برساند.
مرحله 1 : واردکننده- ایجاد ثبت سفارش: بازرگان باید با مراجعه به سامانه جامع تجارت برای ثبت سفارش اقدام نماید.
مرحله 2 : واردکننده- مراجعه به بانک عامل و درخواست تامین ارز ثبت ‌سفارش: بازرگان باید به شعبه‌هایی از بانک عامل که ثبت سفارش کرده است، مراجعه کند و با ارایه اطلاعات ثبت سفارش خود، درخواست تعیین ارز کند.
مرحله 3 : بانک عامل- درخواست گواهی ثبت آماری: بانک عامل با مراجعه به سامانه «پورتال ارزی»، از بانک مرکزی درخواست گواهی ثبت آماری از نوع«بانکی-نیما» می کند.
مرحله 4 : بانک عامل- اخذ تعهدات و وثایق لازم از بازرگان: اگر گواهی ثبت آماری مورد تائید بانک مرکزی باشد، بانک عامل وظیفه دارد تضامین لازم را از بازگان طبق بند ق- بخش اول مجموعه مقررات ارزی دریافت کرده و تائیدیه آن را در سامانه تامین ارز اعلام کند.
مرحله 5 : واردکننده- ثبت درخواست خرید ارز: بازرگان باید به سامانه جامع تجارت مراجعه کند و گزینه«خرید ارز» در بخش«مدیریت عملیات ارزی بانکی» انتخاب نماید و به طور مستقیم نسبت به درخواست خرید ارز جهت ثبت سفارش خود اقدام کنند. که مسئولیت خرید ارز بر عهده واردکننده می باشد.
مرحله 6 : صرافی- ارایه پیشنهاد فروش ارز: صرافی‌های مجاز باید به «سامانه سنا» مراجعه و تب نیما را انتخاب کنند و بر روی درخواست‌های خرید ارز ثبت شده، پیشنهادهای فروش ارز خود را ثبت نمایند.
مرحله 7: واردکننده- انتخاب یکی از پیشنهادهای فروش صرافی‌ها: بازرگان باید یکی از پیشنهادهای صرافی‌ها را به دلخواه خود انتخاب نماید.
مرحله 8 : واردکننده- واریز ووجه ریالی به حساب صرافی: بازرگان باید تمامی مبالغ ریالی معامله را به حساب اعلام شده صرافی واریز نمایند.
مرحله 9 : صرافی- واریز ارز به حساب فروشنده خارجی: صرافی حواله ارزی را به حساب فروشنده خارجی صادر خواهد کرد.
مرحله 10 : بانک عامل- ثبت ابزار پرداخت: بعد از صدور حواله ارزی به حساب فروشنده خارجی، بانک عامل وظیفه دارد به سامانه مدیریت تعهدات ارزی کشورمراجعه کند و نسبت به ثبت ابزار پرداخت به صورت برات بدون تعهد اقدام کند.
مرحله 11 : واردکننده- ارایه اسناد حمل به بانک عامل: بازرگان باید اسناد حمل ثبت سفارش خود را به بانک عامل تحویل دهد.
مرحله 12 : بانک عامل- ثبت اسناد حمل: بانک عامل موظف است به سامانه مدیریت تعهدات ارزی کشور مراجعه واسناد حمل خود را ثبت نماید.
مرحله 13 : واردکننده- ثبت منشا ارز: بازرگان وظیفه دارد با مراجعه به سامانه جامع تجارت در حوزه مدیریت عملیات ارزی بانکی اطلاعات منشا ارز خود را ثبت نماید.
مرحله 14 : بانک عامل: صدور اعلامیه تامین ارز: بانک عامل با بررسی منشا ارز برای صدور اعلامیه تامین ارز اقدام می نماید.
مرحله 15: واردکننده- ترخیص کالا از گمرک: بازرگان باید به گمرک مراجعه کند و شماره رهگیری اعلامیه تامین ارز اقدامم به ترخیص کالای خود را ارایه دهد.

مرحله 16: واردکننده- رفع تعهد و دریافت تضامین: بازرگان بعد از ترخیص کالا برای رفع تعهد و دریافت تضامین خود باید به بانک عامل مراجعه نماید.
نکته ۱: در روش‌های پرداخت ال سی با حواله کد بانک عامل تعهد پرداخت ابزار به بانک کارگزار را خواهد داشت. بانک عامل قادر به ثبت درخواست خرید ارز از راه سامانه تامین ارز پرتال ارزی را دارد.
نکته ۲: نرخ ارز پیشنهاد شده از طرف صرافی‌ها باید بیشتر از نرخ اعلامی بانک مرکزی باشد. نرخ اعلامی بانک مرکزی در سایت آن به صورت روزانه منتشر خواهد شد.
نکته ۳: در مواردی که باید مبالغ ارزی از سیستم بانکی به حساب فروشنده خارجی واریز گردد، تامین ارز به دو صورت قابل انجام است:
حالت اول: بانک عامل باید به طور مستقیم از سامانه نیما اقدام به خرید ارز کند.
حالت دوم: بازرگان می تواند ارز مورد نیاز را از سامانه نیما خریداری کند و به حساب بانک عامل خود واریز نماید و بعد از آن بانک عامل ارز را به فروشنده خارجی حواله کند.
نکته ۴: اگر روش پرداخت بازرگان به فروشنده خارجی به طور حساب باز(نسیه) باشد، گام‌های ۵ تا ۹پس از گام ۱۵ انجام خواهد شد.
نکته ۵: روش پرداخت بسته به نوع پرداخت می‌تواند به صورت ال سی با حواله نیز ثبت گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *