تجارت الکترونیک ایران در لیست بهترین ها قرار گرفت

بنا به گزارش دنیای اقتصاد : کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد اخیرا  از ایران به‌عنوان یکی از بهترین کشورهای درحال‌ توسعه جهان ازلحاظ شاخص تجارت الکترونیک بین بنگاه‌های اقتصادی و مصرف‌کنندگان اشاره کرده است.

پایگاه خبری اتاق بازرگانی ایران اعلام کرد، در سال‌های اخیر حجم و ارزش تجارت الکترونیک در جهان به‌سرعت در حال رشد می باشد.واین در حالی است که نه‌تنها کشورهای پیشرفته، بلکه اقتصادهای نوظهور و درحال توسعه نیز کارهای بزرگی برای توسعه تجارت الکترونیک انجام داده اند.با تجارت الکترونیک  می توان فرصت‌های اقتصادی و بازارهای جدیدی را پیش روی کشورهای درحال‌ توسعه قرار دهد و درکاهش نرخ بیکاری در اینگونه  کشورها تاثیر گذارد. به همین جهت کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد به کشورهای درحال ‌توسعه توصیه می‌کند که فرصت پیشرفت در زمینه تجارت الکترونیک را مهم بدانند و تلاش نمایند تا در این زمینه از سایر کشورها عقب نمانند. در زمینه تجارت الکترونیک بین بنگاه‌های اقتصادی و مصرف‌کنندگان بعضی  از کشورهای درحال‌ توسعه توانسته‌اند با عملکرد بالا و منحصر به فرد، جایگاه مناسبی را برای خود به وجود بیاورند. در این گزارش از ایران نیز به‌عنوان یکی از کشورهای درحال توسعه جهان از لحاظ شاخص تجارت الکترونیک بین بنگاه‌های اقتصادی و مصرف‌کنندگان معرفی شده است.

آنکتاد برای محاسبه شاخص تجارت الکترونیک بین بنگاه‌های اقتصادی و مصرف‌کنندگان از چهار زیرشاخص استفاده کرده است:1 نسبت تعداد کاربران اینترنت به کل جمعیت (بالای ۱۵ سال)، 2:نسبت افراد دارای حساب بانکی به کل جمعیت (بالای ۱۵ سال)،3: تعداد سرورهای امن به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت و نیز قابلیت اطمینان خدمات پستی. اطلاعات ۱۴۳ کشور جهان در این زیرشاخص‌ها با استفاده از پایگاه‌های اطلاعاتی بانک جهانی، اتحادیه بین‌المللی مخابرات و اتحادیه جهانی پست جمع‌آوری و ترکیب شده است تا سرانجام جایگاه این کشورها در تجارت الکترونیک بین بنگاه‌های اقتصادی و مصرف‌کنندگان معلوم گردد.  ایران از نگاه آنکتاد به‌عنوان نهمین کشور درحال توسعه جهان ازلحاظ شاخص تجارت الکترونیک بین بنگاه‌های اقتصادی و مصرف‌کنندگان نام گرفته است.  ایران ازلحاظ نسبت تعداد کاربران اینترنت به کل جمعیت بالای ۱۵ سال، نسبت افراد دارای حساب بانکی به کل جمعیت بالای ۱۵ سال، تعداد سرورهای امن به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت و نیز قابلیت اطمینان خدمات پستی به ترتیب در جایگاه‌های هشتم، چهارم، دهم و هفتم قراردارد. در رتبه‌بندی برترین کشورهای جهان ازلحاظ شاخص تجارت الکترونیک بین بنگاه‌های اقتصادی و مصرف‌کنندگان نیز کشورهای لوکزامبورگ، سوئیس و نروژ در جایگاه‌های اول تا سوم قرار گرفته‌ اند و کشورهای هلند، کره‌جنوبی، انگلیس، سوئد، ژاپن، آلمان و نیوزیلند نیز رتبه‌های چهارم تا دهم را به خود اختصاص داده‌اند. گسترش تجارت الکترونیک به‌ویژه برای کسب‌وکارهای کوچک و متوسط دارای اهمیت ویژه‌ای است زیرا به آنها این  امکان را می‌دهد که کالاها و خدمات خود را با هزینه کمتری با مشتریان برسانند؛ با اینکه در ابتدا چنین به‌نظر می‌رسد که فقط شرکت‌های بزرگ می‌توانند با داشتن هزینه‌های هنگفت از امتیازهای تجارت الکترونیک بهره ببرند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *