افزایش نرخ دلار به نفع صادرکنندگان نیست

به نظر رئیس کنفدراسیون صادرات افزایش هیجانی نرخ ارز به نفع صادرکنندگان نمی باشد ، زیرا هیچ ضمانتی نیست که نرخ ارز ثابت بماند بنابراین این موضوع  امکان برنامه‌ریزی را از صادرکنندگان را سلب میکند.

نرخ ارز در هفته‌های گذشته تغییر و تحولات اساسی  و قابل توجهی در بازار آزاد داشت؛ و دلار به بالاترین نرخ یعنی بالای ۴۴۰۰ تومان هم رسید  و همین موضوع باعث تاثیر در امور واردات و صادرات شد. زمانی که نرخ ارز افزایش می یابد برداشت عمومی این است که این وضعیت به نفع صادرکنندگان و به ضرر واردکنندگان است ولی اینطور نیست.

به نظر رئیس کنفدراسیون ، زمانی افزایش نرخ ارز مطلوب و به نفع صادرکنندگان است که شرایط افزایش آن متناسب با تورم صورت گیرد و در یک بازه زمانی یک ساله اتفاق بیفتد .
رئیس کنفدراسیون صادرات گفت: اینکه فنر ارز یکسال پایین باشد و بعد یک دفعه آزاد شود و هیجانات آن تاثیر منفی روی بازار بگذارد و قیمت‌ها را به صورت کاذب افزایش پیدا کند نمی‌تواند اتفاق خوبی برای صادرکنندگان باشد. از طرف دیگر هیچ ضمانت اجرایی از طرف دولت وجود ندارد که این اعدادی که امروز نرخ ارز به آن رسیده است ماندگاری دارد یا ندارد.

لاهوتی افزود : حتی بعضی از مسئولان متعقدند که این نرخ‌ها هیجانی می باشد و پس از اتمام سال نو میلادی کاهش می یابد. که اینگونه موارد باعث شده است که عدم ثبات و عدم برنامه ریزی برای صادرکنندگان به وجود بیاید.

وی همچنین گفت : اینکه نرخ روز دلار به ۴۴۰۰ تومان برسد و تمام تورم سال‌های گذشته را پوشش داده است، هیچ اعتمادی وجود ندارد که این نرخ ثابت بماند. دلیل این بی اعتمادی هم به تجربه سال قبل بر می‌گردد که نرخ ارز در همین موقع به حدود ۴۳۰۰ تومان افزایش پیدا کرد اما در پایان سال ۱۳۹۵ صادرکنندگان شاهد پایین آمدن نرخ ارزبه قیمت  ۳۸۰۰ تومان بودند.

رئیس کنفدراسیون صادرات عنوان کرد : در آن زمان صادرکنندگان ضرر و زیان بسیاری متحمل می شدند، زیرا خیلی از کالاهای ما از نرخ ارز تاثیرمی گیرند . امروز که محصولاتی را مثل خشکبار، پوست و یا فرش صادر می شود مبالغ آن  چند ماه بعد به صادرکننده پرداخته می‌شود؛ پس اینکه امروز محصولی با نرخ فعلی خریداری گردد و سپس صادرکننده خبر نداشته باشد که چهار ماه آینده نرخ چه میزان خواهد شد نمی‌تواند شرایط با ثباتی را برای صادرکننده ایجاد نماید و اگرهم طبق شنیده‌ها از مسئولان دولتی و بانکی پیش بینی کاهش هم مطرح بشود باز هم فرصت برنامه‌ریزی از یک صادرکننده گرفته شود. قاعدتا اینگونه افزایش هیجانی مطلوب صادرکنندگان نمی باشد.

لاهوتی بیان کرد: تاثیر هر موضوعی به زمان احتیاج دارد. حتما افزایش نرخ ارز در یک مقطع زمانی  تاثیر خود را در افزایش صادرات خواهد گذاشت . سال قبل نیز این اتفاق افتاد ولی تاثیراتش را چند ماه آینده نشان داد و اینکه ما در هیچ زمانی معتقد به افزایش نرخ ارز بالاتر از نرخ تورم نیستیم.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در انتها افزود: افزایش نرخ ارز متناسب با تورم می تواند حضور تجار ایرانی را در بازار بین المللی ثابت نماید و بدلیل اینکه قیمت‌هایشان افزایش نمی یابد قادر خواهند بود رقابت کنند. اینکه ما به دنبال افزایش صادرات باشیم باید از روش‌های دیگری مانند بسته‌های حمایتی، نرخ تسهیلات ارزان قیمت، کاهش قیمت‌های حمل‌ ونقل کارهای را انجام دهیم که بتوانیم قیمت تمام شده را کم نماییم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *