افزایش قاچاق پوشاک به ایران

با افزایش قاچاق پوشاک در کشور نشستی با شورای گفت و گوی استان تهران تشکیل شد که فعالان دولتی و خصوصی به بررسی در این زمینه پرداختند.در این نشست عوامل مهمی مانند تعرفه بالا،غیر واقعی بودن نرخ ارز،بی توجهی به صنعت مد و برند سازی و همچنین بالابردن قیمت تمام شده کالا در داخل عواملی بودند که در افزایش قاچاق پوشاک کالا نقش داشتند و مورد بررسی قرار گرفتند و نتیجه این نشست این شد که کمیته ای از سوی دبیرخانه شورای گفت و گو برای بررسی مشکلات صنعت نساجی و پوشاک صورت بگیرد و نتایج آن را در همین نشست ها مورد بررسی قرار دهند.

در این نشست مسعود خوانساری گفت: تا زمانی که مسائلی مانند تثبیت نرخ ارز حل نشود، مساله قاچاق نیز قابل حل نخواهد بود. رئیس اتاق تهران بالا بودن حجم قاچاق پوشاک را به سه دلیل «قیمت تمام‌شده بالای تولید داخل»، «کم‌توجهی به پدیده مد» و «کم‌توجهی به برندسازی» عنوان کرد و گفت: البته نباید در مورد حل مشکلات ناامید بشیم .امیدوار خواهیم بود مشکلات حل بشود.

510 هزار تن نیاز مصرفی پوشاک

گلنار نصرالهی، مشاور وزیر صنعت عنوان کرد،میزان تقاضا و ظرفیت تولید پوشاک در کشورسالانه حدود 510 هزار تن نیاز مصرفی پوشاک در کشور است،ولی  ظرفیت تولید معادل 300 الی 320 هزار تن است. تعداد واحدهای تولیدی صنعتی پوشاک هزار و پانصد واحد و واحد‌های صنفی نیز 15 تا16 هزار واحد است. به دلیل ممنوع بودن  قرار گرفتن واحدهای صنعتی در شعاع 120 کیلومتری شهرها، عمده تولید به خاطر نزدیکی با مراکز مد در واحدهای صنفی صورت ‌می‌گیرد. واحدهای صنفی تولید پوشاک در مجموع برای 500 هزار نفرشغل به صورت مستقیم ایجاد کرده است.

مبادی ورود قاچاق کنترل شود

نصرالهی گفت:اگر قرار باشد صادرات پوشاک از ایران یک میلیارد دلار باشدباید در 5 سال آینده سه میلیارد دلار سرمایه گذاری انجام شود که در هر سال معادل 600 میلیون دلار خواهد بود ولی در حال حاضر 350 میلیون دلار است.پس برای مقابله با قاچاق باید افزایش تولید انجام شود یک راه دیگر،برخورد با مبادی ورودی و همچنین فرهنگ سازی درباره صنعت نساجی و پوشاک ایرانی است.برای مبارزه با قاچاق پوشاک باید برخی از برندهای خارجی تولیدات خود را در ایران انجام دهند که تا کنون 21 کشور اعلام آمادگی کردند.

در این نشست، مهرداد زکی‌پور، رئیس هیات‌مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک گفت: مناطق آزاد و تجاری  اصلی‌ترین مبادی ورود قاچاق میباشند، درصورتی  که این مناطق برای امر تولید و صادرات پایه‌گذاری شده‌اند. زکی‌پور یکی دیگر از عوامل افزایش ورود قاچاق به کشور را کم‌اظهاری به گمرک عنوان کرد و گفت: پوشاک به‌صورت کیلویی اظهار ‌می‌شودکه باعث هرج و مرج میشود. با توجه به اینکه در هر ساعت،  پنج کانتینر پوشاک قاچاق وارد کشور ‌می‌شود، گفت: با این شرایط، نه‌تنها بخش ‌سرمایه‌گذاری انجام نمی‌گیرد که همین ‌سرمایه‌گذاری‌های موجود نیزاز بین میرود. وی گفت: البته بعضی از برندها به فعالیت قانونی در ایران تمایل دارندولی وجود قاچاق مانع آن میگردد.

قیمت تمام‌شده بالا، دلیل تشدید قاچاق

حسن نیل‌فروش‌زاده که به نمایندگی از انجمن صنایع نساجی در این نشست حضور داشت گفت: ماده اولیه برای تولید یا در داخل تولید میشود یا وارد میشود که باید از تولید کنندگان مواد اولیه حمایت شود و اینکه نیاز به 150 هزار تن پنبه برای تولید در ایران داریم که در ایران 40 هزار تن بیشتر تولید نمی شود و 110 هزار تن را باید وارد کنیم با تعرفه ی 10 درصدی روی واردات پنبه قیمت پوشاک تولید در ایران افزایش  پیدا میکند.و  11/7درصد قیمت تمام شده هم به مالیات بر ارزش افزوده اختصاص می یابد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *