درتجارت با چین، دلار و یورو حذف میشود

بنا برگزارش اقتصادنیوز، حجم قراردادهای فاینانسی که تاالان به انجام رسیده، باعث شده تا روابط بانک‌های ایرانی و چینی افزایش پیدا کند. بانک‌های چینی قرار است برای بانک‌های ایرانی در چین حساب باز کنند. افتتاح حساب در چین برای بانک مرکزی ایران نیز انجام خواهد شد.

توافق بزرگی که  در حوزه عملیات ارزی انجام خواهد گرفت این است که بانک‌های ایرانی معاملات بانکی با چین را با یوآن انجام دهند. علاوه بر این یادداشت تفاهمی نیز با بانک توسعه چین امضا گردیده است. عنوان این یادداشت، خط اعتباری 15 میلیارد یورویی از طرف بانک چینی است که انتظار میرود ظرف 1ماه آینده به مرحله قرارداد برسد.

ویژگی‌های قرارداد جدید

رکوردهای فاینانس خارجی در دوران پس از برجام پی در پی در حال شکسته شدن است. دوم شهریور 96 خبر قرارداد 8میلیارد یورویی با اگزیم بانک کره جنوبی به تیتر یک رسانه‌ها بدل شده بود. درست 4 هفته بعد رئیس‌کل بانک مرکزی به چین سفر کرد و در همان روز، قرارداد تامین مالی 10 میلیارد یورویی بین ایران و چین امضا شد. وجه اشتراک هر دو فاینانس اخیر این بود که در روز پنج‌شنبه به امضا رسیدند.

در حال حاضر یک رکورد جدید در فاینانس پس از برجام به  ثبت رسیده است. معادل دلاری فاینانس قبل تقریبا 5/ 9 میلیارد بودولی قرارداد جدید، 5/ 0 میلیارد دلار افزایش داشت. قرارداد تامین مالی به ارزهای «یوان» و«یورو» از طرف شرکت  سیتیک تراست  تامین می‌شود. سیتیک تراست یکی از موسسه‌های مالی بزرگ دنیا میباشد؛ ‌که در بین پانصد شرکت مالی دنیا در ردیف 51 جهان قراردارد. بانک‌های ایرانی طرف قرارداد نیز توسعه صادرات و صنعت ومعدن، رفاه، پارسیان و پاسارگادهستند. این منبع مالی برای پروژه‌های عمرانی و تولیدی‌ که مجوزهای لازم را بادریافت  مراحل قانونی سپری کرده اند، تخصیص خواهد یافت. دوره ساخت و بازپرداخت نیز بنا به هر پروژه، بین 10 تا ۱۲ سال است. که تا چند هفته دیگراین منبع مالی می‌تواند در ایران برای پروژه‌ها مورد استفاده قرارداده شود.

هیات بانکی ایران در سفری که به چین انجام داده بود، فقط به امضای قرارداد با سیتیک اکتفا نکرد. مذاکره برای بخش‌های دیگر نظام بانکی نیز در دستور کار آنها بود. دو اتفاق مهمی که افتاد، گسترش تعاملات بانکی و استارت پیمان‌های پولی دوجانبه بود. در گزینه اول بانک‌های چینی گسترش روابط را در مرحله عمل نشان دادند و مراودات بانکی دو کشور بسیار تسهیل شده است. بطوری که برای بانک مرکزی و بانک‌های ایرانی در بانک‌های چینی حساب باز خواهد شد. در گزینه دوم نیز تسویه بانکی بین دو کشور با یوان انجام خواهد شد. به این صورت که صادرات و واردات بین دو کشور نه با ارز بین‌المللی، بلکه با ارز محلی صورت خواهد گرفت. بنابراین می‌توان این موضوع را شروع  پیمان پولی دوجانبه برای ایران خواند.این شروع روندی است که به سمت حذف دلار و یورو در مبادلات ارزی ایران و چین انجام خواهد گرفت.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *