افزایش صادرات غیر نفتی ایران

جدیدترین آمار گمرک از تجارت خارجی از تغییر گرانیگاه صادرات ایران می باشد. در ۹ ماه ابتدایی امسال ،میزان صادرات به لحاظ ارزشی به ۳۱ میلیارد و ۶۴۰ میلیون دلار رسیده است  که بیشتر از نصف این میزان به صادرات «سایر کالا» اختصاص یافته است.

این وضعیت حاکی از آن است که سهم صادرات کالاهای «پتروشیمی» و «میعانات گازی» که همیشه بیشترین صادرات را داشته اند ، کاهش پیدا کرده است. حجم واردات کشور به ۳۷ میلیارد و ۵۷۰ میلیون دلار رسیده است که  تراز تجاری آن  منفی شده است.

میزان صادرات کشور نشان دهنده ی رکود است. آمارهای منتشر شده از طرف گمرک ایران حاکی از این است که همچنان تراز تجاری در 9 ماه امسال منفی می باشد،درمحاسبه تجارت خارجی آذرماه هم افزایش فاصله واردات از صادرات را شاهد هستیم که ورود کالا بیشتر از صدور آن می باشد.

درآمار منتشر شده گمرک نشان می‌دهد که میزان صادرات در آذرماه امسال ۳ میلیارد و ۱۵۲ میلیون دلار بوده و ۵ میلیارد و ۱۵۱ میلیون دلار نیز حجم وارداتی می باشد که فقط درآذرماه صورت گرفته است. که طبق این آمار نه تنها رکود در صادرات ادامه دارد ، بلکه عمق آن هم افزایش پیدا کرده است. بررسی‌های آماری بیان می کند که حدود نیمی از صادرات ایران مربوط به پتروشیمی و میعانات گازی می باشد و به دلیل اینکه صادرات این دو گروه کالایی از نظر وزنی و ارزشی افت پیدا کرده ، پس نتیجه تاثیر آن را می شود  در کل صادرات شاهد باشیم . ولی صادرات سایر کالاها در ۹ ماه امسال اگر به لحاظ وزنی افت داشته ولی  به لحاظ ارزشی با رشدی هر چند کم روبرو بوده است.بنابراین به نظر می‌رسد گرانیگاه صادرات از مواد خام به سمت سایر کالاها (صنعت، ‌کشاورزی، معدن و…) تغییر پیدا کرده است و نیمی از صادرات را به خود اختصاص داده است.

ادامه داشتن تراز تجاری منفی

آمار تجارت خارجی ایران در ۹ ماه امسال منتشر گردید. طبق این آمار، وارد‌کنندگان  در این مدت 9 ماهه، ۲۶ میلیون و ۵۹۵ هزار تن کالا را به ارزش ۳۷ میلیارد و ۵۷۰ میلیون دلار وارد کردند ولی صادرکنندگان با  5میلیارد و ۹۳۰ میلیون دلاری، ۸۸ میلیون و ۵۷۶ هزار تن کالا به ارزش ۳۱ میلیارد و ۶۴۰ میلیون دلار را به بازارهای هدف صادرنمودند . این آمار حاکی از این است که واردات ایران نسبت به ۹ ماه منتهی به آذر سال گذشته هم به لحاظ وزنی رشد حدود ۶ درصدی داشته و هم به لحاظ ارزشی با رشد بیش از ۱۸ درصد مواجه بوده است.ولی  در صادرات، این ارقام متاسفانه منفی شده است و به لحاظ وزنی افت حدود ۷ درصد و به لحاظ ارزشی افت بیش از ۲ درصد صادرات ۹ ماه منتهی به آذر نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته ثبت گردیده است. مقایسه ارقام تجارت خارجی در ۹ ماه امسال و سال گذشته نشان دهنده ی آن است که تراز تجاری ایران که در آمارهای جدید منفی ۵ میلیارد و ۹۳۰ میلیون دلار ثبت شده است ، سال گذشته مثبت ۶۵۸ میلیون دلار بوده است. حجم تجارت خارجی تا پایان سه فصل امسال ۶۹ میلیارد و ۲۱۰ میلیون دلاراست  ؛ درحالی‌که در مدت زمان مشابه سال گذشته، حجم تجارت خارجی رقمی معادل ۶۴ میلیارد و ۱۶۸ میلیون دلارلحاظ گردیده است.

به کدام کشورها صادرات انجام شده است؟

ترکیب مقاصد صادراتی ایران در آذر امسال نسبت به آبان تغییری نداشته و کماکان چین، عراق، امارات، کره‌جنوبی و افغانستان به‌عنوان مقاصد عمده صادراتی در لیست حضور دارند. که در این مدت 9 ماه ، ۲۴ میلیون و ۷۹۸ هزار تن کالا به ارزش ۶ میلیارد و ۵۲۷ میلیون دلار به چین صادر شده است .عراق دومین مقصد صادرات ایران می باشد که در سه فصل امسال، ۹ میلیون و ۷۰۶ هزار تن کالای ایرانی را به ارزش ۴ میلیارد و ۶۲۸ میلیون دلار در صادرات شده است .

امارات هم سومین هدف صادراتی ایران است که  در مدت 9 ماه ۱۲ میلیون و ۸۳۶ هزار تن کالا به ارزش ۴ میلیارد و ۴۵۸ میلیون دلار را به این کشور صادر گردیده و سهم وزنی و سهم ارزشی بیش از ۱۴ درصد را از کل صادرات ایران را به خود اختصاص داده است. آمار صادرات به کره‌جنوبی نیز ۷ میلیون و ۲۹۳ هزار تن کالا به ارزش ۳ میلیارد و ۱۱ میلیون دلار می باشد که سهم ارزشی حدود ۵/ ۹ درصدی و سهم وزنی بیش از ۸ درصدی از کل صادرات را داشته است. افغانستان هم یکی دیگر کشورهای همجوار ایران است که تا پایان سه فصل امسال، ۴ میلیون و ۴۶۴ هزار تن کالا را به ارزش ۲ میلیارد و چهار میلیون دلار به این کشور صادرشده است. سهم وزنی صدور کالا به افغانستان بیش از ۵ درصد و سهم وزنی آن بیش از ۶ درصد است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *