بررسی میزان واردات واحد های تولیدی در سال جاری

گمرک ایران بیان کرد که کنترل هوشمند بیش از 1200000  کانتینر ورودی در قسمت واردات و ترانزیت به کمک سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی در امسال انجام گردیده و یک کانتینر کالای قاچاق از گمرکات ترخیص نشده است .

طبق اطلاعاتی که  در سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی گمرک وجود دارد ، در مجموع ارزش کالاهای وارداتی 3900 شرکت تولیدی و تجاری معتبر بالاترین  حجم از واردات را داشته اند که این شرکت ها در مجموع 93 درصد از کل ارزش واردات کشور را دارا هستند . که از این فهرست 3900 عددی، سهم شرکت هایی که پروانه بهره برداری دارند و از برندهای معتبر تولیدی در کشور هستند 89/3 درصد و سهم بازرگانان و افراد معتبر نیز 7/1 درصد می باشد.

طبق این فهرست شرکت های فعال در حوزه خودرو در رتبه های اول قرار دارند .بعد از این شرکت ها شرکت های معتبر و شناخته شده فعال درزمینه  تامین کالاهای اساسی ، نهاده های دامی ، پالایشگاهی و پتروشیمی ، فولاد ، دارو و صنایع غذایی قرار گرفته اند.

در مجموع در 9 ماهه ایتدایی امسال شرکت های تولیدی ، بازرگانی و افراد حقیقی فعال در واردات کالا به تعداد 17 هزار و 550 عدد رسیده است.

گمرک ایران میانگین اظهارنامه های وارداتی ، صادراتی و ترانزیتی را درهر هفته 26 هزار فقره اعلام کرد و افزود: کنترل کلیه این اظهار نامه ها به کمک سامانه های هوشمند در گمرک کاملا الکترونیکی صورت گرفته است.

یکی از مهمترین وظایف سامانه های هوشمند گمرک ، ثبت کردن کوچک ترین اطلاعات اظهارنامه ها در هر مرحله از فرآیند تشریفات گمرکی در کارتابل های الکترونیکی و بایگانی دیجیتال اسناد می باشد  که این تجهیزات باعث کنترل فرآیند تشریفات گمرکی بعد و در حین انجام تشریفات کالا را فراهم می کند و کلیه دستگاه های کنترلی و نظارتی درون و بیرون سازمانی قادر خواهند بود تمام فرایندهای گمرکی را در لحظه و در هر شرایط مکانی وزمانی پیگیر باشند.

ثبت هوشمند اطلاعات ترخیص کالا این مزیت را درگمرک ایجاد کرده تا پیگیری به تخلفات احتمالی بعد از ترخیص به راحتی امکان پذیر باشد، در صورتی که در گذشته به این سادگی قابل پیگیری نبود.

برنامه های گمرک ایران جهت ارتقای کارکرد سامانه های الکترونیکی در گمرک از اوایل امسال هوشمند سازی کلیه  اطلاعات کالاهای وارداتی با هدف مبارزه با تخلفات  با موفقیت انجام شده و با الکترونیکی شدن اطلاعات بارنامه ، فاکتور خرید ، عدل بندی و منشا ارز ، تطبیق اطلاعات کاملا هوشمند سازی شده است  و  سامانه جامع گمرکی در حال حاضر این قابلیت را دارد که به صورت کامل در زنجیره ورود اطلاعات ترخیص ، داده ها را تطبیق نماید و به طور اتوماتیک هر نوع تخلف احتمالی را شناسایی نماید.

درحال حاضر اطلاعات کالاهایی که به کشور وارد میگردد به صورت هوشمند با بارنامه الکترونیک ، مانیفست الکترونیک ، فاکتور الکترونیک ، عدل بندی الکترونیک ، اظهار الکترونیک ، گواهی مبدا ، قبض انبار الکترونیک و مجوزهای الکترونیکی سازمان های همکار گمرک تطبیق داده می شود و اگر هر گونه تغییری در سامانه جامع گمرکی داشته باشد به طور خودکاراز انجام ادامه مراحل انجام تشریفات گمرکی جلوگیری می شود.

طبق این گزارش گمرک ایران فقط در قبال کالاهایی مسئولیت دارد که تشریفات گمرکی این کالاها از طریق گمرکات صورت گرفته باشد و این کالاها بعد از اظهار در گمرکات  دارای پته الکترونیکی باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *