استفاده از ارز‌های ملی ایران و چین در مبادلات تجاری

«مسعود کرباسیان» وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران عنوان کرد: براساس تفاهم نامه امضا شده بین ایران و چین ارز‌های ملی هر دو کشور در مبادلات تجاری قابل استفاده می باشد و همچنین براساس این تفاهمنامه، روابط تجاری هر دو کشور در چارچوب یک جاده یک کمربند ترسیم که در این چارچوب،به تعیین سهم هر دو کشور تاکید شده است.
کرباسیان در حاشیه سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به چین با اشاره به اینکه همزمان با این سفر 4 تفاهم نامه مشترک بین ایران و چین به امضا شده است گفت: یکی از این تفاهم نامه‌های امضا شده بین این وزارتخانه و سازمان توسعه زیرساخت چین درمورد استفاده از منابع مالی دو کشور جهت سرمایه‌گذاری و استفاده از ارزهای ملی هر دو کشور در مبادلات تجاری می باشد.
کرباسیان افزود: توسعه همکاری‌های فنی و علمی هردوکشور از دیگر تفاهم نامه‌های امضا شده در این سفر است که مفاد آن از سوی معاونت فنی ریاست جمهوری تهیه و با حضور روسای جمهوری هر دو کشور امضا شد.
وزیر اقتصاد و امور دارایی جمهوری اسلامی ایران گفت:سومین سند امضا شده در این سفر در رابطه با همکاری‌های بورس و اوراق بهادار است که سازمان‌های بورس هر دو کشور آن را امضا کردند.
کرباسیان چهارمین سند امضا شده را درموردمبارزه با مواد مخدر اعلام نمود و گفت: براساس این تفاهم نامه هر دو کشور در جهت مبارزه با مواد مخدر و مفاسد سازمان دهی شده با هم همکاری دو جانبه انجام خواهند داد.
چین اولین شریک تجاری ایران محسوب می شود که این شراکت را در یک دهه گذشته نیز حفظ کرده است و همچنین اولین و بزرگترین خریدار نفتی و بزرگترین مشتری صادرات غیر نفتی ایران می باشد.
حجم مبادلات تجاری ایران و چین در سال ۲۰۱۷ حدود ۳۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار بوده است که به نسبت سال ۲۰۱۶ تقریبا ۱۹.۳ درصد رشد کرده است.
در سال ۲۰۱۷ ایران روزانه ۶۳۰ هزار بشکه نفت به چین صادرات داشته است و در4 ماهه اول ۲۰۱۸ نیز تقریبا سطح فروش نفت به همان صورت قبل است، ولی حجم روابط تقریبا ۱۰ درصد رشد داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *