ارز اصلی معاملات ایران و ترکیه دلار است

دبیرکل شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه طبق آخرین وضعیت پیمان پولی میان ایران و ترکیه عنوان کرد که دلار از مبادلات دو کشور حذف نگردیده ولی میشود در کنار معامله با دلار، با ریال و لیر معامله انجام داد.

سیدجلال ابراهیمی گفت: پیمان پولی توافقی بین دو کشور برای آسان شدن مراودات و تبادلات تجاری می باشد  که در سفری که معاون اول رئیس‌جمهور به ترکیه داشتند توافقات جدیدی در مورد پیمان‌ پولی با ترکیه صورت داده اند.

همچنین افزود: دلار همچنان درمبادلات تجاری ایران  وجود دارد ولی تجار دو کشورقادر خواهند بود بدون دلارهم معامله نمایند  و از پول‌های محلی استفاده کنند،که  ما می‌توانیم تجارتمان با ترکیه را به وسیله پول ملی هم انجام دهیم.

دبیرکل شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه گفت: ما قبل از این توافق در مواقعی با ترکیه تهاتر انجام می‌دادیم. مانند گندله صادر می‌کردیم و درمقابل  آن آهن وارد می‌ نمودیم.

ابراهیمیفزود: دلار از معاملات بازار جهانی حذف نمی شود.  و نیز کشورهای اروپایی با یورو معامله انجام میدهند ولی در بعضی موارد با پول ملی هم کار می‌کنند. پیمان پولی نمی‌تواند ناقض عملیات تجاری جهانی بشود.

وی همچنین  اضافه کرد: ایران ۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار گاز و نفت به ترکیه فروخته است . که اگرقرار باشد  این مبلغ را به صورت لیر دریافت کنیم چگونه می‌توانیم این حجم از لیر را استفاده کنیم؟ قاعدتا بازاری برای مصرف جهانی آن وجود نخواهد داشت ولی می‌توان همراه با معامله با دلار، با ریال و لیر هم کار انجام داد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *