اجرای طرح رجیستری باعث رشد 160 درصدی واردات قانونی تلفن همراه شد

در پاییز سال۹۵، ارزش کالای ورودی به کشور ۵۶میلیون دلار رسید که در پاییز سال۹۶، به بیش از ۱۴۴میلیون دلار رسیده که شاهد رشد 160درصدی تلفن همراه بوده ایم.

طرح رجیستری از ۲۸مهرماه امسال شروع شد و از ۱۴آذرماه امسال اجرای آن بر روی برند اپل و سه برند دیگر دیگر آغاز شد که در مراحل بعدی تلفن همراه های دیگر هم شامل این طرح خواهند شد.

براساس آمار به دست آمده ، روزانه بیش از 3 میلیارد تومان درآمد قاچاق گوشی تلفن همراه در کشور بود که سالانه به بیش از ۱۰۰۰میلیارد تومان می‌رسید؛ طبق این طرح رجیستری،آمار واردات گوشی‌های قاچاق به کشور کاهش یافت  و قاچاقچیان از این بازار نیز کاهش یافتند زیرا وقتی قاچاقچیان ریسک این بازار را ببینند قاعدتا کنار عقب نشینی می کنند . هم اکنون که حدود  3ماهی از تاریخ اجرای این طرح  گذشته است آمارها، نشان دهنده ی تغییرات مثبت در این زمینه هستند .

قابل ذکر است که در ۹ماهه اول سال۹۵، ۱۴۷میلیون و ۵۰۰هزار دلار واردات قانونی تلفن همراه به کشور صورت میگرفت  که در ۹ماهه اول سال جاری، به ۲۷۸میلیون و ۲۰۰هزار دلار رسید ؛ که واردات قانونی گوشی‌های موبایل در این زمان، نسبت به سال قبل، بیش از ۸۸درصد افزایش پیدا کرده که از این میزان، حدود ۶۰درصد مربوط به افزایش واردات تلفن همراه در سه ماه اخیر می باشد.

برای بررسی دقیق‌تر اجرای طرح رجیستری بر واردات گوشی‌های تلفن همراه، به مقایسه آمار واردات پاییز۹۵ با پاییز۹۶ می‌پردازیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *