صادرکنندگان خواستار تک نرخی شدن ارز هستند

برای افزایش صادرات غیر نفتی باید از اقتصاد تک محصولی فاصله بگیریم که برای اجرائی شدن این امر باید ثبات برای صادرکنندگان ایجاد شود.

کارشناسان اقتصادی خواستار این هستند که از اقتصاد تک محصولی فاصله بگیریم تا پایه های اقتصاد بهبود پیدا کند.که اگر به درستی این امر محقق شود قدرت اقتصادی کشور بالا میرودکه حتی با تغییر شرایط بین الملل اقتصاد ایران به راحتی دچار تغییر نمی شود.که این موضوعی است که همگان بر اهمیت آن واقف اند ولی آنگونه که باید و شایسته بدان عمل نمی شود.

آسیب شناسی های انجام گرفته نشان می دهد مسائلی مانند ثبات در قوانین صادراتی، اجرا مشوق های لحاظ شده، ثبات قیمت ارز، موضوعات مربوط به مالیات و قوانین گمرکی به عنوان شاخص اصلی برای صادرکنندگان محسوب می شود که کمترین تغییر در آن عواقب فراوانی را به همراه دارد.

موضوعی که در صورت اجرا کامل می تواند صادرکنندگان را دلگرم به شرایط صادراتی کشور نماید و سرانجام اقتصاد را از منافع آن بهره مند سازد.

یکی از موضوعات مهم که در روزهای گذشته دچار تغییر شده بود نوسانات نرخ ارز بود که رکورد جدیدی را به ثبت کرد وبه مرز 4 هزار و 500 تومان هم رسید.

محمد لاهوتی،رئیس کنفدراسیون صادرات ایران درباره تاثیر نوسانات نرخ ارز در بازار صادراتی کشور گفت: نوسانات نرخ ارز مشکلی برای صادرکنندگان ایجاد کرده است که موجب شده که صادرکنندگان اجناس خود را به قیمت کمتراز مبلغی که خریده  بفروشد که باعث ضرر و زیان آنها شده است.

وی با اشاره به این موضوع که این اتفاق در سال های گذشته نیز رخ داده است گفت :طبق  نتایج ثبت شده نرخ ارز در چند سال ثابت می باشد و بعد در یک جهش قیمتی، ارزش آن به طور غیر منتظره ای افزایش می یابد که این روند نیز از طرف صادرکنندگان مورد تایید نمی باشد ، چرا که نرخ ارز باید متناسب با نرخ تورم در طول سال افزایش پیدا کند.

لاهوتی قسمتی  از نوسانات نرخ ارز را به دلیل حرکت به سوی تک نرخی شدن می داند و معتقد است باید منتظر سیاست های ارزی کشور بود تا معلوم شود قیمت ارز دوباره کاهش پیدا میکند یا همینطور باقی می ماند.

آنچه که مشخص است این است که تغییر قیمت ارز یکی از عوامل موثر بر شرایط صادرکنندگان می باشد که شاید در گام اول اثر مثبت بر این بازار گذاشته شود اما صادرکنندگان خواستار آن هستند که شرایط قابل پیش بینی شود تا بتوانند سرمایه های خود را حفظ نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *