رتبه نخست صادرکننده فولاد خام جهان به ایران تعلق گرفت

دبیر سندیکای لوله و پروفیل فولادی گفت: جمهوری اسلامی ایران نخستین صادرکننده فولاد خام در جهان می باشد و در حال حاضر درحوزه صدور تولیدات هم رتبه 80 را به دست آورده است.

امیر حسین کاوه در نشست تخصصی «ناگفته‌ها… فولاد ایران نگاهی به گذشته، چشم انداز آینده»گفت : امسال برنامه ای برای صدور 8 میلیون تن فولاد داریم و همچنین برای اقلام فولادی نیز به فکر واردات می باشیم.
وی افزود: طبق سند چشم انداز ۱۴۰۴ ظرفیت ۵۵ میلیون تن فولاد خام پیش بینی شده است که این رقم منطقی نمی باشد.
کاوه همچنین گفت: ایران در حال حاضر درحوزه ورق نازک و ضد زنگ وارد کننده می باشد و پایه قیمت در بورس کالا طبق قیمت جهانی و دلار صورت میگیرد.اکنون میانگین قیمت فولاد صادراتی ایران ۳۵۰ دلار می باشد، ولی واردات همان محصول فولادی صادر شده بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ دلاری است.
محمد حسن عرفانیان آسیایی مدیرعامل و مجری فولاد مبارکه ( اصفهان ) نیز گفت: تعداد ۲۰۰ پیمانکار با ۲ میلیون نفر نیروی کار بزرگترین واحد فولاد سازی کشور را تاسیس کردند.که در حال حاضر ۹ میلیون تن ورق در کشور استفاده شده است که ۳.۵ میلیون تن آن از طرف مبارکه تامین می گردد.
عرفانیان معتقد است که باید بین فولاد مبارکه و سندیکای لوله و پروفیل فولادی تعامل ایجاد شود و افزود:بازار ورق به فولاد تعلق دارد و لوله و پروفیل فولادی بازارش متعلق به سندیکا است.
نخستین مدیرعامل فولاد مبارکه گفت : راه اندازی مجتمع فولاد سازی با سرمایه گذاری 4 میلیارد دلاری صورت گرفته است و به میزان ۲ میلیارد دلار نیز به آن اضافه شده است.هم اکنون با سرمایه گذاری ۶ میلیارد دلاری اگر منافع بنگاه مد نظر قرار نگیرد این واحد به یک واحد زیانده تبدیل می شود.
پیشکسوت صنعت فولاد همچنین اضافه کرد: اگرسندیکا قصد تجارت ورق را داشته باشد، اختلاف نظر و مشکل مبارکه با این نهاد ادامه خواهد داشت ، ولی دنبال صنعت رفتن، این صنعت به پیش می رود.
انجمن جهانی فولاد در گزارش خود به مناسبت پایان سال ۲۰۱۷ ( دهم دیماه ۹۶ ) و بررسی عملکرد ۶۶ کشور عضو اعلام نمود: در سال ۲۰۱۷ بزرگترین تولید کننده فولاد خام رقم ۸۳۱.۷ میلیون تن را چین به خود اختصاص داد و جمهوری اسلامی ایران هم با تولید ۲۱.۷ میلیون تنی توانست از رتبه چهاردهم به سیزدهم جهان ارتقا پیدا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *