حذف دلار از معاملات خارجی به نفع تجارت خارجی است

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه ، منفک شدن از دلار و جایگزینی پول ملی را باعث توفیق بیشتری در مبادلات تجاری ایران عنوان کرد و گفت: اگر با کشورهایی که تجارت زیادی با آنها داریم پولی ملی را جایگزین نماییم ، کارها آسان‌تر پیش خواهد رفت.
اسدالله عسگراولادی گفت :اگر قادر باشیم با کشورهایی که تجارت زیادی با آنها داریم پول دو جانبه برقرار کنیم به عنوان مثال با چین بتوانیم ریال خودمان را با یوان چین و با روسیه روبل را با ریال انجام دهیم و از دلارفاصله بگیریم اثرات زیاد وبهتری خواهیم داشت.
رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه افزود: بانک مرکزی ایران باید جهت فروش کالاهای ایرانی اعتبار صادراتی تخصیص دهد. وی افزود: اگر بانک مرکزی ما هم در جهت صادرات به فرانسه مانند این کشور یک میلیارد دلار یاحتی بیشتر یا کمتر اعتبار خاص دهد درآن صورت می توان میزان صادرات به فرانسه را گسترش داد.
عسگراولادی درباره ی شیطنت طرف‌های اروپایی در مورد برجام به خصوص فرانسه با توجه به اظهارات اخیر رئیس جمهوری و وزیر امور خارجه این کشور گفت: شیطنت فرانسه به این دلیل است که فروش بیشتری به ما داشته باشد وگرنه اروپایی‌ها به دنبال منافع خود می باشند.
بانک دولتی ب.پ.ای فرانسه برای کمک به صادرکنندگان فرانسوی یک و نیم میلیارد یورو اعتبارات مالی در نظر گرفته است.
این طرح جهت خریداران ایرانی خدمات و کالاهای فرانسوی می باشد.
قابل ذکر است که اروپا برای تجارت با ایران راه میانبر را انتخاب و تحریم‌های آمریکا را با این خطوط اعتبار یورویی قابل حل کرده است.
در این بین جایگزینی یورو با دلار در مبادلات تجاری از چندی قبل استارت زده شده است و ماه گذشته بانک مرکزی پاکستان با انتشار بیانیه‌ای اجازه استفاده از یوان چین به جای دلار جهت تجارت با دیگر کشورها را صادر نموده است.
معاون بانک مرکزی پاکستان طبق مذاکره ای که با مقامات بانک مرکزی چین داشته است از مثبت بودن حذف دلار گفت و این موضوع را گامی مثبت در جهت روابط تجاری پاکستان با چین عنوان کرد. همچنین در پایان ماه گذشته پایگاه تحلیل اقتصادی لومباردی لِتِر آمریکا در تحلیلی بیان کرد که ادامه تحریم های هسته‌ای ایران باعث خواهد شد که یوان چین جایگزین دلار آمریکا در معاملات نفتی جهان گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *