واردات کالاهای ورود موقت دارای چه شرایطی است؟

ورود موقت کالا در دو سه سال اخیر رواج یافته است به این صورت که کالاهای مشخصی با شرایط خاص به صورت موقت به گمرک وارد می شوتد و در زمان مشخصی بدون تغییر در کالا از گمرک خارج می شوند.

ورود موقت کالا، رویه گمرکی می باشد که طبق آن کالاهای معینی می‌توانند با شرایط خاصی و به طور موقت به قلمرو گمرکی وارد شوند. این کالاها باید در مدت معینی که گمرک ایران مشخص می‌کند، بدون اینکه تغییری کرده باشد از گمرک خارج گردند ؛ البته مستهلک شدن کالا نیز در نظر گرفته می شود.

ورود کالاهایی که برای شرکت در نمایشگاه های بین المللی وارد شدند تنظیم اظهارنامه و تشریفات گمرکی ضروری می باشد.تعهد نمایندگی های شرکت کننده در نمایشگاه داخلی کشور از لحاظ قانونی لازم است.

طبق گفته فعالان اقتصادی در اتاق بازرگانی ورود موقت کالا از سال های قبل هم در داخل انجام می‌شده است اما در دو ، سه سال اخیر روند ورود موقت کالا افزایش پیدا کرده است.

برای اجازه ورود کالاهای مجاز دریافت سپرده به میزان حقوق گمرکی و سود بازرگانی و عوارض که به واردات قطعی آن تعلق میگیرد لازم است و جریمه احتمالی هم نقدی و یا تضمین بانکی است البته اجازه ورود موقت طبق ماده ی 24 آئین نامه اجرائی قانون مقررات صادرات و واردات تنها به شرکتها و واحدهای تولیدی و کارخانجات که پروانه معتبر دارند تعلق میگیرد.

واحدهای بازرگانی و یا تعاونی ها زمانی قادر به استفاده از این مقررات هستند که با واحدهای تولیدی دارای پروانه قرارداد بسته باشند برای اجازه ورود موقت لوازم بسته بندی صادراتی فقط در صورت صادرات واحد تولیدی به تشخیص گمرک و پس از کسب نظر وزارتخانه تولیدی مربوطه مرکز توسعه صادرات ایران آن را صادر می نماید.

در صورتی گمرک مجاز به ترخیص کالا به عنوان ورود موقت می باشد که طبق مواد 133 تا 155 آئین نامه اجرائی قانون امور گمرکی و ماده 12 قانون مقررات صادرات و واردات و ماده 24 آئین نامه اجرائی مقررات صادرات و واردات شرایط زیر را دارا باشد:

-ورود موقت کالا برای تعمیر و تکمیل

-ورود موقت کالاهای خارجی برای شرکت در نمایشگاه های بین المللی

-ورود موقت وسایل نقلیه و محفظه های مخصوص حمل کالا

-ورود موقت دستگاه های فیلم برداری و عکس برداری هوایی و مطالعات علمی یا فنی و غیره

-کالاهایی که طبق کندوانسیون های گمرکی بین المللی به طور موقت وارد می شود.

-ورود موقت دام که به منظور تعلیف موقتا وارد کشور می شود.

-ورود موقت کالا یا مواد اولیه جهت تولید و تکمیل یا بسته بندی کالاهای صادراتی

در پروانه هایی که برای ورود موقت صادر می شود زمان آن نیز لحاظ می شود و باید در زمان معین کالا را برای فرستادن به خارج معرفی کرد مگر دلایل قابل قبولی برای تمدید آن وجود داشته باشد.بنابراین زمانی تضمین که برای ورود موقت گذاشته شده است باطل می گردد که کالا در صورت اعتبار پروانه قبل از انقضا بازگشت داده شود و اگر پیش از زمان تعیین شده باشد تضمین وصول خواهد شد مگر آنکه قبل از انقضا کالا بازگشت داده شود.

اگر صادر کننده در گذشته ورود موقت داشته است بدون گذاشتن وثیقه میتواند ورود موقت انجام دهد در اتاق ایران تصمیم گرفته شد که صدور ضمانت نامه ورود موقت تنها به مشتریان صندوق تعلق گیرد. که  800 شرکت یا فرد بودند که جوابگوی تقاضای موجود نمی باشند زیرا ورود موقت یک راهکار اساسی برای افزایش صادرات است که در قیمت کالای صادراتی تاثیر گذار است ولی امروزه صادر کنندگان از قیمت بالای تمام شده خود راضی نیستند.

اگر صادرکننده قصد داشته باشد این کالاها را در ایران به فروش برساند باید قبل از انقضا مدت اعتبار پروانه درخواست کتبی برای باطل شدن پروانه ورود موقت به گمرک ذیربط بدهد و اظهارنامه ورود قطعی کالا را انجام دهد .

وزرات جهاد کشاورزی اعلام نموده است که محدودیتی برای ورود موقت بعضی محصولات نمی باشد ولی باید محصولات وارد شده به کشور در بازار داخلی وارد نشود ولی در حال حاضر بنگاه های اقتصادی نمی توانند وارد این رویه بشوند.و هنوز قانون ورود موقت قابلیت اجرائی در کشور را ندارند.البته سفته هم میتواند جایگزین تضامین ملکی برای فعالان اقتصادی گردد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *