نوسات اخیر قیمت دلار چه تاثیری بر روابط تجاری داشته است؟

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان بیان کرد: هنگامی که دلار گران بود، تولیدکنندگان محصولات را در اختیار صادرکنندگان نمی گذاشتند.
محمود سیادت، در مورد نوسات اخیر قیمت دلار بر روابط تجاری،گفت: طبیعی و منطقی است که افزایش نرخ ارز کمک زیادی به صادرات می‌کند ولی صادرکنندگان به دنبال افزایش مقطعی و هیجانی نمی باشند و از این شرایط راضی نیستند.
وی افزود: با این روند افزایش نرخ ارز نه تنها به صادرات کمک نمی شود بلکه به آن ضربه هم وارد می شود . آنچه به صادرات کمک می‌کند تک نرخی شدن دلار، با ثبات بودن آن و واقعی شدن نرخ می باشد.
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان گفت:این روزها شاید در مقطعی از زمان با افزایش قیمت ارز برخی از صادرکنندگان فایده‌های مقطعی کسب کردند ولی از طرف دیگر دارندگان کالا، کالاها را عرضه نمی‌کردند به عنوان مثال محصولاتی مثل پسته به دلیل اینکه به فصل گرما نزدیک می‌شویم و نگرانی بسیاری در مورد نگهداری آنها می باشد کشاورزان از عرضه آن خودداری نمودند و در این شرایط زمانی که صادرکننده قرارداد دراز مدت جهت تحویل کالا دارد، دچار مشکل خواهند شد.
سیادت همچنین افزود: از طرف دیگر صادرکنندگان در این نوسانات اطمینان ندارند هنگامی که ارز به دستش می‌رسد با چه قیمتی قادر خواهند بود آن را بفروشند و همین موضوع به شدت به صادرات صدمه می زند.
رئیس اتاق تجارت ایران و افغانستان از تک نرخی شدن ارز اظهار امیدواری کرد و گفت: این روند میتواند شروع یک ثبات در بازار باشد و دولت می تواند با تدبیر، برنامه‌ریزی، برخورد با متخلفان و با عرضه ارز مناسب، به موقع و متناسب با نیاز بازار این شرایط را حفظ نماید و امید داریم دولت قادر باشد ثبات و آرامش را به بازار داخلی، بازار صادرات و واردات بازگرداند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *