حمل فله توسط کشتیرانی ایران 50 درصد افزایش یافت

مدیر عامل شرکت حمل‌ونقل فله کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت: این شرکت در6 ماهه ابتدایی امسال به طور متوسط ۵۳ فروند کشتی به ظرفیت حدود ۲.۵ میلیون DWT در اختیار داشته است  و بر اساس این میزان کشتی و ظرفیت طی مدت میزان تن مایل با رشد ۳۴ درصدی روبرو بود که یعنی افزایش عملکردی بالغ بر ۵۰ درصد می باشد.

علی‌اکبر غنجی با بیان اینکه در بین روش های مختلف حمل دریایی، قسمت حمل فله از نظر اقتصادی به‌صرفه‌ترمیباشد،عنوان  کرد: از ویژگی‌های مهم صنعت حمل فله، فعالیت از طریق ترمپ بوده و مسیرها از قبل معلوم نیست بنابراین محاسبه هزینه‌ها معمولا در تمامی سفرها منحصربه‌فرد می باشد  و برای حفظ سودآوری، معمولا سفرهای چند ضلعی صورت میگیرد.

بنابرگزارش تجارت‌نیوز، مدیر عامل شرکت حمل‌ونقل فله کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد : عدم موازنه معمول بین سفرهای رفت و برگشت یکی دیگراز ویژگی‌های این بخش کشتیرانی است و  کمتر پیش می‌آید که بنادر مبدا صادرکننده محمولات فله، واردکننده همان نوع محمولات نیز باشند بنابراین ، سفرها به ندرت به صورت رفت و برگشت انجام میشوند.

غنجی با اشاره به رکود سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ در بخش فله گفت: بخش حمل فله وضعیتی بدتر را نیز تجربه کرده ست به صورتی که به رغم بهبود نسبی بازار حمل کانتینری، بخش حمل فله در سال ۲۰۱۶ بدترین سال را پشت سر گذاشت و زمان هایی را شاهد بودیم که شاخص BDI حتی به کمتر از ۳۰۰ واحد نیز افت داشت که در تاریخ صنعت کشتیرانی بی‌سابقه بود.

مدیر عامل شرکت حمل‌ونقل فله کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: به طور کلی بخش فله خشک برای رسیدن به نقطه سربه‌سر نیازمند سطح حداقلی حدود ۱۳۰۰ واحد برای شاخص BDI است و این در حالی است که با توجه به رشد شاخص ها در اوایل سال ۲۰۱۷، ادامه شاخص مجددا افت پیدا کرد و پس از رسیدن به حدود ۷۰۰ واحد، در اوایل تابستان دوباره روندی صعودی را طی کرده و اکنون حدود مقادیر ۱۴۰۰ واحد را نشان می‌دهد.

مدیرعامل شرکت حمل و نقل فله به شرایط زمان تحریم ها اشاره کرد وعنوان کرد: قبل از اجرایی شدن برجام ورود کشتی‌های خارجی به بنادر داخلی ممنوع وفقط تقاضا برای حمل توسط شرکت‌های داخلی بیشتر بود لذا این شرکت نیز از حمل محمولات داخلی سهم بیشتری داشت.

غنجی گفت: تحریم‌ها باعث شد فعالیت در حمل بین‌الملل برای کشتی‌های داخلی غیرممکن شود و تجار بزرگ، مخصوصا در بخش حمل فله و مواد غذایی، محدودیت‌های بسیاری در به‌کارگیری کشتی‌های ناوگان ملی داشتند.

وی افزود: اجرایی شدن برجام اتفاق بسیار مبارکی به خصوص در صنعت حمل‌ونقل دریایی کشور بود، برجام باعث شد از طرفی دسترسی شرکت‌های کشتیرانی خارجی به بازار داخلی آسان شود و از طرف دیگر شرکت‌های کشتیرانی داخلی نیز توانستند با سهولت بیشتر در بازارهای بین‌المللی فعالیت کنند و همین امر باعث شد حتی چارترهای بزرگ خارجی که سابقه فعالیت بسیار طولانی‌مدت با این شرکت داشتند و به علت تحریم‌های اعمالی ناخواسته از ادامه همکاری اجتناب  می‌کردند، با رغبت بیشتری برای همکاری دوباره پیشگام شوند.

غنجی در ادامه به مقایسه آمار سازمان بنادر در2 سال ۹۵ و ۹۶ و رشد نسبی ۴.۲ درصدی در حمل کالا پرداخت و گفت: میزان رشد محمولات در نیمه اول سال96 در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، در بخش‌های مختلف بسیار متفاوت  شده است به طوری  که در بخش محمولات کانتینری با رشد بالای ۳۳.۳ درصدی روبرو بودیم و این درصورتی است که محمولات فله خشک فقط ۳.۲ درصد رشد پیدا کرده است.

بنابر اعلام شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، غنجی ادامه داد: محمولات کالای عمومی در این مدت ثابت مانده و محمولات نفتی با کاهش حدود ۸.۲ درصدی مواجه شده است. که در این بین محمولات فله مایع با جهش ۶۶.۷ درصدی همراه بوده است.

مدیر عامل شرکت حمل فله با اشاره به نقش مهم  چین در بهبود بازار حمل فله عنوان کرد: زغال‌سنگ و سنگ آهن را ممکنه بتوان مهم‌ترین محمولات فله عنوان  کرد و در بین کشورهای مختلف و بر اساس شاخص مبدا و مقصد محمولات فله، چین همچنان مهم‌ترین کشور نقش‌آفرین در صنعت کشتیرانی، مخصوصا ، صنعت حمل فله است به طوری که رشد اقتصادی چین به شدت وبه صورت مستقیم بر نشان‌گرهای بین‌المللی فله اثرگذار میباشد.

غنجی در پایان به  مهم بودن مدیریت هزینه‌ها در شرکت‌های کشتیرانی اشاره کرد واضافه کرد: با توجه به شرایط موجود در حمل‌ونقل دریایی و با در نظر گرفتن این موضوع که وضعیت محمولات تغییری نکرده، برای افزایش درآمد و توسعه فعالیت باید  به سمت کاهش هزینه‌ها برویم.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *