ثبت سفارش کالاهای وارداتی از مناطق آزاد الزامی می شود

رئیس کل گمرک ایران بیان کرد: کلیه کالاها جهت ورود به کشور از راه مناطق آزاد باید ثبت سفارش شوند.
فرود عسگری گفت: ما معتقدیم با کنترل هایی که از راه سیستم‌ها انجام می شود و بارنامه و گواهی بازرسی که از مبدا دریافت می‌کنیم، کالای قاچاقی از راه رسمی وارد کشور نمی‌‌شود.
عسگری ۱۵ میلیارد دلار آمار رسمی قاچاق ورودی به کشور را مربوط به دستگاه های دیگر دانست وگفت: آن دستگاه ها باید پاسخگو باشند و گمرک مسئول مبادی رسمی می باشد. عسگری افزود: به زودی با فعال شدن گمرک در مناطق آزاد در این مناطق هم دیگر قاچاق کالا نخواهیم داشت.
رئیس کل گمرک عنوان کرد: با هدف مکانیزه کردن گمرک جمهوری اسلامی ایران و سیستم های کنترلی در سال قبل و امسال، دستگاه های ایکس ری فوق پیشرفته ای خریداری شده و با نصب این دستگاه ها در مبادی اصلی ورود کالا به کشور مانند بندر شهید رجایی، دوغارون و سرخس و همچنین در اینچه برون و بازرگان کالاهای ترانزیتی به طور کامل از این ایکس ری ها عبور میکنند و کالاهای وارداتی که در سطح 3 قرار دارند به وسیله ایکس ری ها کنترل خواهند شد.
وی گفت: کار این دستگاه ها نشان دادن تصاویر ایکس ری و ورودی و خروجی کانتینرهای ترانزیت به کارشناسان است و همچنین قابلیت ردیابی دارد که آیا این کالا همانی است که در اظهارنامه قید شده است یا خیر؟
معاون وزیر اقتصاد گفت:با نصب جی پی اس بر روی کانتینرها اگر انحراف محموله از مسیر و یا توقف غیرمجاز کامیون های ترانزیتی داشته باشد به راحتی قابل ردیابی است. در حال حاضر پلمب های کانتینرها با تکنولوژی RFID صورت میگیرد که امکان جعل آن غیرممکن است. که با این تدابیر مسیر ترانزیتی کشور بسیار امن می شود.
عسگری همچنین با اعلام رقم ۷ میلیارد دلاری صادرات تا ۲۹ اردیبهشت ۹۷ گفت: به دلیل تصمیمات جدید دولت و وجود سامانه نیما صادرات کالا نسبت به سال قبل ۲۵ درصد افزایش پیدا کرده و همچنین واردات کالا هم با رقم ۶ میلیارد دلاری تا ۲۹ اردیبهشت ماه نشان دهنده عدم تاثیر سیاست های ارزی بر واردات کالا به کشور می باشد.
وی اظهار داشت:تمامی کالاها به خصوص کالاهای اساسی و قطعات منفصله خودرو به راحتی وارد کشور می شود و بانک مرکزی نیز برای کالاهای وارداتی ارز مورد نیاز را تامین میکند. و همچنین دولت جهت ساماندهی کولبران سال گذشته دو مصوبه داشته وقرار شده از مبادی ورودی کشور، کالا با اظهار صاحب کالا ترانزیت گردد و کالا به بازارچه ها انتقال پیدا کند و با کنترل گمرک معافیت سود بازرگانی لحاظ شود. در مناطق آزاد نیز گمرک باید بیشترتوجه کند و تمامی کالاها هم باید جهت ورود ثبت سفارش شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *