تعریف شناسه کالا

شناسه کالا به مجموعه‌ای از خصوصیات کالا مانند فیلدهای توصیفی مثل نوع، جنس، مدل، نام تجاری ویا نوع کاربری که درتوضیح تجاری کالا مؤثر هستند ، گفته میشود و با ثبت این فیلدهای توصیفی در سامانه شناسه کالا توسط کاربر، مانند زبان مشترک ونیزعامل شناسایی کالا در زنجیره تجاری کشورمحسوب می‌شود.

شناسه کالا می تواند شناسه داخلی باشد که توسط سامانه شناسه کالا در اختیار کاربرقرار گرفته است و یا اینکه کد معتبر بین‌المللی باشد. مثل شناسه GTIN

در هر حال کاربرد این کد مانند کلید کد شناسنامه کالاست که با فراخوانی آن، اطلاعات شناسنامه کالا در اختیار فرد استعلام کننده قرارمیگیرد.

شناسه جهانی قلم کالای تجاری (GTIN) یک شناسه بین ‌المللی می باشد  که توسط سازمان جهانی GS1 ارائه گردیده و 110 کشور دنیا از آن استفاده میکنند.

این شناسه  توسط تولیدکننده از سازمان مورد نظر خریداری می شود و سالانه باید مجددا شارژ شود؛ تعداد ارقام این شناسه معمولا 8، 12، 13 یا 14 رقم است.

در ایران معمولا این کد 13 رقمی می باشد که با پیش شماره 626آغاز  می‌شود؛ که تولیدکنندگان ایرانی برای دریافت این کد باید به مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات مراجعه نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *