ایران از عربستان هم کالا وارد می کند

آمار گمرک ایران نشان دهنده ی آن است که عربستان سعودی در بین ۱۰۰ کشور صادرکننده کالا به ایران است.بعد از اعدام شیخ نمر از عالمان شیعه عربستان و به دنبال آن اقدامات بعضی شهروندان ایرانی، روابط سیاسی ایران و عربستان کم کم رو به سردی رفت تا جایی که عربستان سعودی تصمیم به قطع ارتباط اقتصادی خود با ایران گرفت و واردات بسیاری از کالاها از ایران را ممنوع اعلام نمود.

به دنبال آن ایران نیز واردات بعضی کالاها از عربستان سعودی را در فهرست ممنوعیت‌های وارداتی خود قرار داد و به این صورت  پیش‌بینی شده است  که روابط اقتصادی بینن دو کشور به پایین‌ترین سطح خود بیانجامد.

برخلاف اینکه پیش‌بینی می‌شود که روابط تجاری ایران و عربستان  امسال به کمترین سطح خود رسیده است  و حتی به صفر نزدیک شود، آمار گمرک ایران نشان می‌دهد که عربستان سعودی در بین ۱۰۰ کشور نخستی است که ایران از آنها کالا وارد می‌کند.

بنابراین طبق جدیدترین آمار گمرک ایران از تجارت خارجی هشت ماهه سال جاری، در این مدت ۳۷۳ تن کالا از عربستان سعودی به ایران وارد شده است که ارزش آن ۳۶۸ هزار و ۲۸۸ دلار بوده است.

کاهش تجارت در روابط میان ایران و عربستان نیز به خوبی مشهود است، در حالی که در مدت مشابه سال گذشته ۲۵۲۸ تن کالا از عربستان سعودی به ایران صادر شده بود که نشان از کاهش ۸۵ درصدی وزن واردات از عربستان سعودی در این مدت نسبت به هشت‌ماهه سال گذشته می باشد.

لازم به ذکر است که ارزش واردات از عربستان در هشت‌ماهه سال گذشته، چهار میلیون و ۲۵ هزار و ۹۰۰ دلار بوده که کاهش ۶۶ درصدی ارزش صادرات عربستان به ایران را نشان می دهد. به این صورت عربستان سعودی در رتبه ۱۰۰ صادرکنندگان کالا به ایران در هشت‌ماهه سال جاری قرار دارد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *