افزایش کرایه و صادرات میوه و تره بار

صادرات و افزایش کرایه حمل و نقل محصولات کشاورزی

دلیل گرانی میوه و تره‌بار

صادرات میوه و تره بار
صادرات و افزایش کرایه حمل و نقل

دلیل گرانی هندوانه

رئیس اتحادیه صنف بارفروشان مشهد، با اشاره به صادرات هندوانه به ترکیه، کشور‌های خلیج‌فارس و افغانستان گفت: این اتفاق مایه خوش‌حالی است، اما از آنجا که قیمت تمام‌شده هندوانه به‌دلیل مصرف زیاد آب بالاست، اگر صادرات نشود، مشکل‌ساز می‌شود.

او درباره افزایش قیمت این میوه نیز گفت: باتوجه به اینکه حجم زیادی از کامیون‌ها مشغول باربری هندوانه به سمت مرز‌ها برای پوشش‌دادن صادرات آن هستند، در زمینه باربری آن در داخل کشور با کاهش تعداد کامیون و در نتیجه افزایش شدید نرخ حمل‌ونقل مواجه شده‌ایم و این موضوع قیمت تمام‌شده هندوانه را افزایش داده است.

صادرات به روسیه
بارگیری پیاز و فرستادن آن به منطقه مرزی میل ۷۸ بیرجند برای صادرات به افغانستان

حمل‌ونقل ۹ میلیون تومانی یک کامیون ۱۰ ‌تنی پیاز از جیرفت به آستارا

ساکن‌برجی با اشاره به فرستادن تریلر از مشهد به جیرفت برای بارگیری پیاز و فرستادن آن به منطقه مرزی میل ۷۸ بیرجند برای صادرات به افغانستان، اظهار کرد: متأسفانه در شرایطی که خودرو پیدا نمی‌شود، حمل‌ونقلی‌ها مبالغی با عناوین عجیب‌وغریب از راننده‌ها می‌گیرند که سالیان سال است هیچ مسئولی هم به این بخش وارد نشده است. به‌طوری‌که برای بارگیری یک کامیون ۱۰ تنی پیاز از جیرفت به سمت مرز آستارا برای صادرات به روسیه ۹ میلیون تومان هزینه شده است و وقتی درباره جزئیات این هزینه‌ها پرس‌وجو می‌کنیم، می‌گویند ۴۵۰ هزار تومان برای کارگر باربری و یک میلیون و ۶۵۰ هزار تومان هم برای کمیسیون حمل‌ونقل هزینه شده است.

کاهش قیمت تمام‌شده کالا در مراکز عرضه
گران‌فروشی در میدان تره‌بار

افزایش قیمت‌ها ربطی به میدان تره‌بار ندارد

او ادامه داد: کمیسیون‌ها نباید این مبالغ باشند. اگر سامانه نظارتی درستی حاکم باشد، پیامدش کاهش قیمت تمام‌شده کالا در مراکز عرضه است. از بیرون تصور می‌کنند در میدان تره‌بار گران‌فروشی می‌شود، درحالی که کاسب‌های میدان اگر همان ۵ درصد سود مجاز برایشان فایده روزانه باشد، روزی هزاربار خداوند را شکر می‌کنند، زیرا با کسر هزینه‌ها بیشتر از ۲ تا ۳ درصد برای کاسب‌ها باقی نمی‌ماند.

رئیس اتحادیه صنف بارفروشان مشهد با زنجیره‌ای خواندن مشکلات در کشور، گفت: از یک طرف کامیون‌دار‌ها درباره سرمایه زیر پایشان حرف می‌زنند و بر همین مبنا کرایه‌ها را محاسبه می‌کنند. از طرفی هم سیاست‌هایی هست که واردات کامیون سنگین انجام نشود و به این ترتیب عواقب آن این‌گونه گریبان‌گیر همه می‌شود.

قیمت عمده هندوانه
دلیل گرانی هندوانه

قیمت عمده هندوانه تا ۳۳۰۰ تومان

ساکن‌برجی با اشاره به قیمت هندوانه در میدان تره‌بار از ۲۷۰۰ تا ۳۳۰۰ تومان اظهار کرد: بار هندوانه بیشتر از مناطق جنوبی مثل جیرفت، کرمان و شمال شیراز بارگیری می‌شود که این روز‌ها به‌دلیل ماه رمضان با افزایش تقاضای بیشتر هم مواجه شده و همین موضوع نیز علت دیگری بر افزایش قیمت این میوه است.

او این احتمال را هم داد که با برداشت هندوانه هرات افغانستان تا ۱۰ روز دیگر، صادرات این میوه به این کشور کاهش یابد و به این ترتیب قیمت آن کم می‌شود.

افزایش قیمت سبزی
تهیه سوپ و آش مصرف سبزی را افزایش می‌دهد

آش و سوپ رمضان قیمت سبزی را افزایش داده است

رئیس اتحادیه صنف بارفروشان مشهد درباره افزایش قیمت سبزی نیز گفت: در ماه رمضان تهیه سوپ و آش مصرف سبزی را افزایش می‌دهد که نتیجه آن افزایش قیمت سبزی است. این درحالی است که در بخش تولید کمبودی نداریم. ضمن اینکه اکنون سبزی کیلویی ۲۵۰۰ تا ۳۵۰۰ تومان در میدان تره‌بار عرضه می‌شود و نسبت به قبل افزایش آن‌چنانی نداشته و در حد کیلویی ۵۰۰ تومان بوده است.

افزایش قیمت پیاز
وضعیت بازار پیاز

پیاز را مدیریت نکنیم، با افزایش قیمت آن در سال آینده مواجه خواهیم شد

او آخرین وضعیت بازار پیاز را این‌گونه تحلیل کرد که پیاز را اگر صادر نکنیم، با فاجعه بدی روبه‌رو خواهیم شد.
ساکن‌برجی با تأکید بر سامان‌دهی ساختار‌های نابسامان صادراتی در کشور، گفت: وقتی صادرات کالایی به مشکل می‌خورد، با انبوهی از تولید آن کالا مواجه می‌شویم که به‌شدت قیمت آن را غیراقتصادی می‌کند. برای نمونه لیموترش گران می‌شود و یک‌ماه جلوتر اطلاع‌رسانی می‌شود و بعد از یک‌ماه و نیم چکش‌کاری وقتی لیموترش تمام می‌شود، صادرات آن ممنوع می‌شود! از این رو باید بخش‌نامه‌های دولت هم ثابت و قابل دفاع باشد و هم مدت تغییرناپذیر داشته باشد تا تولیدکننده و صادرکننده که مکمل هم هستند، قرارداد‌های بدون مشکل با هم ببندند.

او ادامه داد: به این ترتیب دیگر مشکلاتی همچون صادرات بیش از اندازه اتفاق نمی‌افتد که تولیدکننده سراغ تولید بیشتر برود و بعد روی دست بماند؛ ماجرایی که اکنون برای پیاز پیش آمده است. به‌طوری که گفته می‌شود در محل‌های کشت حتی توجیه جمع‌آوری محصول وجود ندارد و این اتفاق به یک‌سال قبل بازمی‌گردد که بیش از اندازه صادرات شد و قیمت‌ها بالا رفت و حالا بیش از اندازه تولید شده و صادرات آن کاهش یافته است.

در همین حال بازار‌های میوه و صیفی نشان می‌دهد که سیر و لیموترش همچنان در اوج هستند و اکنون این ۲ قلم با قیمت حدود ۴۵هزار تومان در خرده‌فروشی‌ها به فروش می‌رسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *