یکسان سازی نرخ ارز با استفاده از سامانه نیما

رئیس‌ کانون صرافان ایران بیان کرد: در مورد شیوه عرضه ارز صادرکنندگان باید نظارت کافی صورت بگیرد تا در شرایط برابر ارز خود را به سامانه نیما عرضه نمایند و نباید ارز صادرکنندگانی مثل پتروشیمی‌ها به عده خاصی داده شود.
سعید مجتهدی درباره عملکرد سامانه نیما گفت:‌ سامانه نیما برای یکسان‌سازی نرخ ارز،از تاریخ ۲۲ فروردین به دستور کمیته اقتصادی دولت راه‌اندازی گردید و قرار بود1 ماه بعد عملیاتی شود،که در این یک ماه به دنبال برطرف کردن مشکلات این سامانه بودند.
وی گفت: سامانه نیما مشکلات مربوط به کنترل و تثبیت نرخ ارز را برطرف و شفاف می کند و همچنین نیازهای واقعی مثل نیازهای تجاری را پوشش می دهد و نیازهای غیر واقعی را که باعث ملتهب شدن بازار می شود را از بین می برد.
رئیس کانون صرافان افزود: یکسان سازی نرخ ارز برای صادر کنندگان و واردکنندگان بسیارمهم است تا بتوانند نیازهای واقعی ارز را پوشش دهند ولی تنها مشکلی که به وجود آمد ، حذف صرافی‌های تضامنی به عنوان صرافی‌های خصوصی بود.
زیرا ثبت سفارش فقط از طریق بانک‌ها انجام می شد و بانک‌ها مشتریان را به بانک‌های خود ارجاع می‌دادند که این موضوع عملا باعث خروج صرافی‌های تضامنی از بازار شد.
مجتهدی گفت: طبق تجربه به دست آمده صرافی ها و بانک‌ها تنهایی قادر به رفع نیازهای مشتریان نیستند بنابراین طبق تقاضای صرافی ها و مشتریان، این مشکلات انتقال داده شد که بعدا به صورت بخشنامه درآمد و از اول خرداد اجرایی خواهد شد.
وی گفت: مشتریان می‌توانند از این پس ، بعد از ثبت سفارش، صرافی خود را انتخاب و ارز خود را تهیه نمایند.
وی افزود: طبق این بخشنامه صادر کنندگان قادرند ارز صادارتی را به قیمت ۴۲۰۰ تومان در اختیار صرافی‌ها قرار دهند و صرافی‌ها نیز با لحاظ کردن کارمزد یک درصد آن را در اختیار وارد کنندگان عمده قرار بدهند.
رئیس کانون صرافان ایران افزود: درباره ارز صادرکنندگان باید نظارت کافی صورت بگیرد تا در شرایط مساوی ارز خود را به سامانه نیما عرضه نمایند و اگر اینطور نباشد که ارز صادرکنندگانی مثل پتروشیمی‌ها به عده خاصی تعلق بگیرد.
مجتهدی درباره نقش صرافان در اقتصاد کشورافزود:‌ ما همیشه منافع ملی را بر منافع صنفی ترجیح خواهیم داد و همیشه بازوی توانمند دولت در بخش اقتصادی بودیم و در بعضی تصمیم گیری‌ها با در نظر گرفتن هدف نهایی ،به دنبال منافع ملی بوده ایم
وی در پایان گفت: افراد بسیاری در این مدت جهت راه‌اندازی سیستم نیما تلاش کرده‌اند و همچنین کانون صرافان با برگزاری کلاس‌های توجیهی آموزش‌های لازم را به صرافان داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *