گمرک کالاهای آی‌تی را ترخیص نمی کند

هنگامی که کالای فاوا جز کالاهای لوکس محسوب شد ارز دولتی به واردکنندگان این نوع کالاها متوقف شد و هم اکنون نیز گمرک فقط ثبت سفارش و ترخیص کالا با شرایطی را میپذیرد که با شرایط بانکی انجام شده است و دیگر کالاها در گمرک خواهد ماند.
با این سیاست جدید دولت قرار شد نرخ رسمی دلار 4200 تومان در نظر گرفته شود و نرخ‌های دیگر قاچاق می باشد، ولی واردکنندگان کالاهای آی‌تی گفتند که دلار 4200 دولتی به آنان اختصاص نیافته است و حتی واردات کالا با نرخ آزاد هم دارای مشکل است که همین موضوع باعث افزایش قیمت و کمبود این نوع کالاها در بازار شده است.
یکی از کالاهای فاوا که در بازار با مشکل روبروست ، لپ‌تاپ است که با ارزهای خارجی خریداری می‌شود. و با وجود این نوسانات نرخ ارز،انواع لپ تاپ در بازار بسیار کمیاب شد.
گمرگ ایران با تک‌نرخی شدن ارز، فقط ثبت سفارش و ترخیص کالا با شرایط بانکی راقبول می کند . در این باره سیدمهدی میرمهدی (رئیس صنف اتحادیه فناوران رایانه) درباره افزایش ۵۰ درصدی کالاهای آی‌تی در یک ماه اخیر،گفت : ثبت سفارش این کالاها از زمانی که دلار ۴۲۰۰ تومانی در ۲۰ فروردین اعلام شد، متوقف شد و واردکنندگان ما تا کنون نتوانستند چه با دلار ۴۲۰۰ تومان و چه قیمتی بالاتر کالا وارد نمایند.
در مورد این موضوع محمدباقر اثنی‌عشری -رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای،بیان کرد: بعضی از شرکت‌ها با اعتبار خودشان بدون این‌که وجهی پرداخت نمایند ، با طرف خارجی‌ کار می‌کردند و کالاها به واسطه اعتبار آنها با شرکت‌های خارجی، وارد گمرک شده است.که قبلا از طریق بانک و صرافی این پول پرداخت می‌شد،ولی در حال حاضر نرخ ارز تغییر کرده و آنها سردر گم هستند.
وی درباره مشکلات پرداختی واردکنندگان افزود: ارز برای این کالاها تخصیص پیدا نکرده و حواله آزاد نیز قاچاق می باشد و جرم است و اگر پول پرداخت نشود اعتبار شرکت از بین می رود و همه این موضوعات باعث سردرگمی شده است و افزایش قیمت این کالا ها و کمبود در بازار را به دنبال داشته است.
اثنی‌عشری همچنین گفت:صنعت آی‌تی این طور نیست که کسی کالایش را درازمدت نگه دارد که بعدا گران شود و بفروشد. ولی هم اکنون اگر شما از یک واردکننده کالایی بخواهید، واقعا نمی‌داند باید با چه نرخی به شما بفروشد. اگر با دلار 4200 حساب کنند، نمیدانند که با همان نرخ می توانند دلار بگیرد یا خیر و اگر هم با دلار 7000 تومانی کالایش را بفروشد و بعد دلار 4200 بگیرد، گرانفروشی محسوب می شود.
به هرحال با لحاظ کردن کالاهای ‌آی‌تی در بخش کالاهای لوکس، ارائه ارز دولتی به فعالان این بازار متوقف خواهد شد و این موضوع باعث انتقاد فعالان حوزه فناوری اطلاعات شده است، زیرا کالاهای آی‌تی برای پیشرفت اقتصاد لازم است در حال حاضر انتظار داریم حداقل خواسته‌های صنف در نظر گرفته شود تا بازار کالاهای آی‌تی دچار ثبات شوند و مشکلات واردکنندگان، بازار و نیازمندان به این کالا حل گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *