گران شدن 25 درصدی کاغذ

رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوای ایران از گران شدن  ۲۵ درصدی کاغذ از ابتدای سال تاکنون خبر داد و گفت که شیب قیمت این محصول طی سه‌ماهه اخیر افزایش زیادی داشته است.

ابوالفضل روغنی گلپایگانی دررابطه با آخرین وضعیت قیمت کاغذ و همچنین اقلامی که در انتظار افزایش تعرفه واردات بوده و در حالت توقف ثبت سفارش است،گفت: جزئیات ثبت سفارش سیاست دولت درمورد خیلی از اقلام بوده است که شاید در چند سال اخیر نیز شرایط مناسبی نداشته، زیرا ارز مبادله‌ای در اختیار واردات اقلام غیرمناسب و غیرضروری قرارداده شده است.

وی گفت: در دولت یازدهم قرار این بود تا ارز تک‌نرخی شود و ارز مبادله‌ای نیز در مورد خیلی اقلام حذف گردد تا به تولیدکننده لطمه نخورد و در جهت شفاف‌سازی قدم برداریم و به این باور برسیم که فقط از رانت و امکانات دولتی استفاده نمی‌شود.

رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوای ایران با بیان این که موضوع ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده یکی از مسائل جدی و مهم در زمینه بعضی محصولات مخصوصا کاغذ است، گفت: واردکنندگان از پرداخت ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده معاف  می باشند، ولی تولیدکنندگان داخلی باید این رقم را پرداخت نمایند که چنین موضوعی باعث شده رقابت نابرابری بین محصولات تولیدی داخل و محصولات وارداتی ایجاد شود.

روغنی ادامه داد: خواسته ما این است که اگر از محصولات واردشده مالیات بر ارزش افزوده دریافت  نمی‌شود، در مورد تولیدات داخلی نیز این عمل  انجام نشود و یا اگر از ما مالیات بر ارزش افزوده دریافت می شود، این مالیات برای واردات کاغذ نیز لحاظ گردد.

وی در مورد علت گرانی ۲۵ درصدی کاغذ از ابتدای امسال تاکنون، عنوان کرد: گرانی کاغذ چند دلیل مختلف دارد که یکی از آنها حذف ارز مبادله‌ای برای کاغذ وارداتی است. همچمنین این نرخ ارز به طور معمول بالا رفت و علت  بعدی این بود که شرایط برای تولیدکنندگان داخلی به سختی پیش میرفت و شاهد کاهش قابل توجه محصولات آنها بودیم تا جایی که به دلیل زیان داشتن بسیار،تولید خود را بسیار کاهش دادند.

رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوای ایران در ادامه با اشاره به این که ازطرف دیگر ثبت سفارش کاغذ کاهش داشته و همین مسئله باعث شد زمینه‌ کمبود کاغذ در کشور فراهم شود، خاطرنشان کرد: یکی از مسائل دیگری که از ابتدای سال با آن روبه رو هستیم، افزایش قیمت خمیر کاغذ است تا جایی که به ازای هر تن ۱۲۰ تا ۱۳۰ یورو قیمت‌ها بالا رفته است.

روغنی با درخواست از دولت برای  شفاف‌سازی سیاست‌ها و ساماندهی بازار کاغذ، گفت: کاغذ یکی از محصولاتی است که در GDP و رشد اقتصادی تاثیر قابل توجه ای دارد و باید در ارتباط با ساماندهی بازار آن چاره‌اندیشی گردد. از ابتدای سال جاری روند تدریجی افزایش کاغذ آغاز شده است  ودر سه‌ماهه اخیر شاهد افزایش بسیار این محصول به ازای هر بند بوده ایم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *