کمبود برنج خارجی و افزایش قیمت آن در بازار

به نظر رئیس بنکداران، ۲۳ درصد برنج هندی افزایش قیمت داشته است کمبودی در برنج وجود ندارد، اما گران است. چرا برنج‌هایی که قبلا خریدند در بازار توزیع نشده است؟

کمبود برنج خارجی مدتی است که مردم را نگران کرده و باعث گرانی برنج خارجی شده است.

طبق آمار بدست آمده در مدت شش ماه 1 میلیون و 600تن برنج وارد کشور شده است ، همین مقدارهم درسال گذشته وارد شد پس چرا کمبود وجود دارد ؟

شاه حسینی رئیس انجمن واردکنندگان برنج می گوید: باری در انبارها نیست و برنج های گمرک هم در مرحله عملیاتی و ترخیص می باشند.

ثبت سفارش مشکلی است که این بار بر بازار برنج ایجاد شده است ، این که در یک تاریخ محدود و مشخص چند نفر توانستند سفارش خود را ثبت نمایند؟ یا اینکه  چرا از بین 50 نوع برنج خارجی فقط چند نوع برنج وارد کشور می شوند این هم مشکل دیگری می باشد.

آقاطاهررئیس بنکداران: در ماه آذر جلوی ثبت سفارش را گرفتند پس چرا فقط یک عده خاص و یک برند مشخص  توانستند ثبت سفارش انجام دهند؟

معاون بازرگانی و صنایع تبدیلی وزارت کشاورزی گفت: به صورت هم زمان دو سیاست در حال اجراست .شرکت بازرگانی دولتی وظیفه دارد برنج را بخرد اما کشاورز تمایل داشته باشد شرکت بازرگانی دولتی برنج را  می خرد و به عنوان ذخائر حفظ می نماید . و همچنین ذخائر موجود را بررسی کردیم و ثبت سفارش را باز می کنیم.

انجمن تولیدکنندگان می گویند نیاز واردات برنج  700هزار تن است و واردکنندگان معتقدند نیاز واردات 1200000 تن می باشد.

اکبریان نائب رئیس  انجمن تولیدکنندگان می گوید: البته برای برنج ایرانی درب تمام شالیکاران و کارخانه ها باز می باشد و قادر هستند تمام نیاز های کشور را فراهم کنند.

واردکنندگان و تولیدکنندگان به دلیل سود خود آمارهایی می دهند و در این بین فقط مصرف کننده به کمبود و قیمت بالا برخورد می کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *