چین بزرگترین دارنده حق اختراع در دنیا

 چین به عنوان یک کشور نوآور و فعال دارای بیشترین ثبت حق اختراع می باشد که سال هاست چین به عنوان بزرگترین کپی کننده شناخته شده است.

چین در این سال‌های اخیر تاکید زیادی به تغییر دادن (تولید شده در چین) (Made in China) به (خلق‌شده در چین)( (Created in China) دارد.در توسعه اقتصادی چین قوانین مربوط به حق اختراع نقش بسیار مهمی ایفا می کند مخصوصا در سال 1970چین سیاست درب های باز را اتخاذ نمود و اصلاحات اقتصادی انجام داد . چین در دهه‌های اخیر به عضو بیشتر معاهده‌های بین‌المللی در حیطه حقوق مالکیت معنوی شده است.  قوانین مدرن و پیشرفته مربوط به حقوق مالکیت معنوی از دهه ۱۹۸۰ بنیانگذاری گردید و در سال‌های بعد دچار تغییراتی شد. این اصلاحات برای توسعه اقتصادی چین بسیار مهم هستند و باعث حضور این کشور در عرصه تجارت بین‌المللی می‌شوند.  چین با باز کردن درهای کشورش به روی سرمایه‌گذاری خارجی و در نظر گرفتن حقوق مالکیت معنوی ، رشد تقریبا ۹ برابری تولید ناخالص داخلی (GDP) را داشته است.

اما در حال حاضر چالش‌های جدی پیش روی اقتصاد این کشورمی باشد. در سال‌های اخیر چین با کمک گرفتن از  نیروی کار با مهارت کم و صنایع نیروی کار محور توسعه اقتصاد چین را بهبود بخشیده است.  در سال ۲۰۱۴، چین دادگاه‌های تخصصی مربوط به قوانین مالکیت معنوی در پکن، شانگهای و گوانجو را راه اندازی کرد. و در سال ۲۰۱۶، چین اصلاحاتی را در قوانین مربوط به حقوق مالکیت معنوی اتخاذ نمود که یکی از این اقدامات افزایش جریمه‌ها تا ۷۲۷ هزار دلار آمریکا بود. شرکت های خارجی به دلیل فعالیت گسترده در این کشور با فشارهای بین المللی رو به رو می شوند و همچنین شرکت های داخلی نیز خاستار قوانین مالکیت معنوی هستند طبق آمارهای صورت گرفته از طرف سازمان جهانی حقوق مالکیت معنوی در سال 2017 چین در نوآوری در رتبه اول قرار دارد. و براساس آمارهای دفتر ملی حقوق مالکیت چین در سال 2017 چین بزرگترین دریافت کننده میزان درخواست حق ثبت به میزان 1/3میلیون رو از آن خود کرد که این میزان بیشتر از مجموع اختراع های ثبت شده در آمریکا،ژاپن و جمهوری کره و اروپا می باشد.

مخترعان چینی در سال ۲۰۱۷، ۱۱ هزار و ۲۴۱ حق اختراع آمریکا را از آن خود کرد که نسبت به سال 2016رشد ۲۸ درصدی داشته است و چین بعد از آمریکا، ژاپن، کره و آلمان دربین  ۵ کشور با بیشترین میزان حق اختراع ثبت شده در آمریکا قرار داد. حق اختراع‌ها هم توسط شرکت‌های بزرگ و باسابقه این کشور و هم از طرف  start-up‌های چینی که بیشتر در حیطه الکترونیکی فعالیت می نمایند، دریافت گردیده است. با دریافت حق اختراع از طرف آمریکا، علاوه براینکه  دریافت حمایت از اختراع ثبت‌شده، شرکت‌ها  قادر هستند کالاهای خود را وارد بزرگ‌ترین بازار رقابتی دنیا، آمریکا نمایند.  حرکت آرام چین از به دست آوردن ایده‌ها و نوآوری‌ها به سمت نوآوری و خلق ایده‌های جدید مانند الگویی است که پیش‌تر کشورهای غربی و سایر کشورهای آسیایی  مانند ژاپن و کره جنوبی آن را انجام داده اند.در سال‌های اخیر هر شرکتی که می خواهد محصولات خود را توسعه دهد و سپس وارد بازارهای  رقابتی دنیا شود باید اول چین را مد نظر قراردهد. روند فعلی چین حاکی از این است که این کشور در حال تبدیل شدن به یکی از کشور های مهم جهت تولید ایده در کالاها و خدمات  می باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *