وزیر اقتصاد از رشد ۷ درصدی اقتصاد خبر داد

وزیر امور اقتصادی و دارایی به ثابت بودن میزان صادرات نفت در امسال به نسبت سال گذشته اشاره کرد و پیش بینی تحقق رشد میانگین 7درصدی اقتصاد کشور در سال جاری را، از نظر عدم تاثیر پذیری آن از افزایش صادرات نفت، بسیار مهم عنوان کرد.

مسعود کرباسیان در جلسه ای که با حضور مدیران عامل بانک های دولتی تشکیل شده بود  با اشاره به رشد 12.5 درصدی اقتصاد در  سال گذشته و میانگین تقریبا  7 درصدی آن در سال جاری افزود: در رابطه با نرخ رشد اقتصادی، این نکته را باید مدنظر قرار داد که بیشترین سهم رشد اقتصادی سال قبل، به دلیل افزایش تولید نفت بوده است اما امسال دیگر اینطور نمی باشد زیرا رشد تولید با صادر کردن  نفت به 2.5 میلیون بشکه در سال قبل انجام شده است و طبق آن سهمیه موجود، فعلا امکان افزایش آن وجود نخواهد داشت بنابراین رشد امسال ، بیشتر به دلیل افزایش صادرات غیر نفتی که امیدواریم که ادامه داشته باشد.

وزیر اقتصاد عنوان کرد: این مسائل نه تنها نظر ما نیست بلکه صندوق بین المللی پول هم به رشد اقتصادی ایران در امسال به 5 درصد گزارش داده است .

کرباسیان در مورد بهبود شرایط اقتصادی کشور، تورم تک رقمی، کاهش نرخ بیکاری و ایجاد 600 هزار شغل جدید گفت  و افزود: در  سال آینده یک و دو دهم میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی جهت اشتغال لحاظ گردیده و همچنین ، منابع برگرفته از اصلاح قیمت انرژی نیز در صورت تصویب توسط مجلس، به ما کمک می کند ؛ توجه به تولید و اشتغال، وظایفی است که بر عهده بانک ها برای ارائه تسهیلات مورد نظر به افراد صلاحیت دار است که لازم است، بیشترین تلاش خودشان را در این زمینه انجام دهند.

وزیر اقتصاد با  اشاره به اینکه 90 درصد بار تامین مالی کشوربر عهده بانک ها است ،افزود : این  مخصوصا در سالی که بحث تولید و اشتغال دارای اولویت ویژه ای  می باشد ، بار مسئولیت سیستم بانکی و به ویژه بانک های دولتی بسیار سنگین تر می شود.

کرباسیان در ادامه، بعضی نقاط آسیب پذیر بانک ها را مانند مشکلات ترازنامه بانک ها، منجمد بودن دارایی ها در مقابل سیال بودن بدهی ها و درآمد زایی کم دارایی ها به نسبت تعهدات بدهی های بانک ها بیان کرد.

وی با اشاره به ضرورت واگذاری اموال مازاد و خروج بانک ها از بنگاه داری، افزود:این موضوع را رئیس جمهور با جدیت دنبال می نماید و همیشه این موضوع مورد سوال ایشان می باشد.

کرباسیان با تاکید بر تحقق سریع تر بانکداری الکترونیک، این موضوع را یکی از عوامل موثر در کشف و مقابله با فساد دانست وافزود : با توسعه بانکداری الکترونیک، تعداد شعب غیر ضرور و غیر  سود ده نیز کاهش پیدا میکند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *