واردات 4900 دستگاه خودرو با ارز دولتی

براساس لیست منتشرشده از طرف بانک مرکزی، حدود ۴۹۰۰ دستگاه خودروی خارجی با ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور شده است.
احتشام‌زاد، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو درمورد این موضوع گفت: لیست منتشرشده توسط بانک مرکزی حاکی از آن است که ۲۱ شرکت واردکننده خودرو در کل ۱۲۱ میلیون یورو ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی جهت واردات خودرو دریافت نمودند.
وی افزود: طبق آمار سال گذشته متوسط قیمت خودروهای وارداتی ۲۴ هزار و ۵۰۰ یورو بوده است، که با این ۱۲۱ میلیون یورو ارز دولتی تخصیص یافته حدودا ۴۹۰۰ دستگاه خودروی خارجی وارد کشور شده است.
رئیس انجمن واردکنندگان خودرو بیان کرد: ۷۸ درصد ارز دولتی تخصیصی از طرف بانک مرکزی به شرکت‌های نمایندگی رسمی، ۱۹ درصد به شرکت‌های دولتی مانند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و شرکت ایران خودرو دیزل و 3 درصد به شرکت‌های واردکننده خودروی غیر نمایندگی رسمی به میزان ۴.۱ میلیون یورو اختصاص پیدا کرده است.
وی گفت: در شرکت‌های نمایندگی رسمی ۲۵ درصد ارز دولتی تخصیصی مربوط به واردات برند نیسان، ۲۲ درصد میتسوبیشی، ۹ درصد رنو، ۸ درصد سانگ‌یانگ، ۶ درصد دی‌اس، ۵ درصد هیوندای و ۱ درصد تویوتا، هاوال و فولکس‌واگن بود.همچنین برند خودروهایی که از طرف شرکت‌های واردکننده غیرنمایندگی وارد شدند طبق این لیست مشخص نشده است.
وی اظهار داشت: ۸۶ درصد ارز دولتی دریافتی جهت واردات خودروهای با حجم موتور ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ سی سی صرف شده ، ۱۰ درصد هم برای واردات خودروهای هیبریدی با حجم موتور تا ۲۰۰۰ سی‌سی و چهار درصد نیز مربوط به واردات آمبولانس‌های با حجم موتور ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی سی بوده است.
احتشام‌زادگفت: دولت در این چند ماه اخیر مجموعا ۹.۵ میلیارد دلار ارز دولتی برای واردات کالا تخصیص داده است و طبق اعلام بانک مرکزی ۱۲۱ میلیون یورو جهت واردات خودرو بوده است که سهم واردکنندگان خودرو از مجموع ارز تخصیصی به واردات کالا ۱.۱ درصد می باشد.
وی بیان کرد: با اینکه ۴۹۰۰ دستگاه خودرو با ارز دولتی وارد شده است ولی نیاز ماهیانه بازار خودرو به خودروهای خارجی تقریبا 6 هزار دستگاه می باشد و با توجه به ممنوع شدن واردات خودرو از ابتدای تیر ماه، احتمالا در ماه‌های آینده به دلیل کاهش عرضه قیمت ها در بازار افزایش پیدا خواهد کرد.
وی گفت: با توجه به لیست منتشر شده از طرف بانک مرکزی، نمیدانیم وزیر صنعت، معدن و تجارت به چه دلیل نگران و مخالف انتشار لیست شرکت‌های واردکننده خودروی دریافت کننده ارز دولتی بود. روز گذشته بانک مرکزی لیستی از واردکنندگان دریافت کننده ارز دولتی منتشر نمود که این لیست ناقص بود و نام بعضی از شرکت های واردکننده خودرو در این لیست نبود و براساس انتقاداتی که به این لیست شد بانک مرکزی دوباره لیستی را منتشر کرد که نام شرکت های واردکننده خودرو با ارز دولتی وجود داشت.
به دلیل اینکه ۱۲۱ میلیون یورو ارز دولتی به واردات خودرو تخصیص داده شده است وزارت صنعت، معدن و تجارت مخصوصا سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان باید نظارت نمایند که شرکت‌های واردکننده، خودروهایی وارد شده با ارز دولتی را به نرخ ارز آزاد و گران‌تر از قیمت اصلی به مصرف‌کنندگان عرضه نکنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *