نمایندگان غیر رسمی نمی توانند خودرو وارد کنند

نمایندگان غیر رسمی نمی توانند خودرو وارد کنند.فرهاد احتشام‌زاد طی جلسه امروزهیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران اتفاقات 12 ماهه پیرامون واردات خودرو را تحلیل کرد وافزود : هرسال تقاضا برای خودرو در مرداد و اسفند افزایش پیدا میکند ولی در خرداد ماه سال 96  تقاضای واردات خودرو با افزایش چشمگیری همراه بود.

وی به ابلاغیه دی ماه سال 95 که در مورد ساماندهی ارز توسط آقای جهانگیری مطرح شده بود اشاره کرد و افزود: در آنجا تصمیم‌گیری درباره واردات خودرو به وزارت صنعت تنفیذ گردید  و وزارت صنعت اتخاذ کرد ، تا به واردکنندگان غیر رسمی خودرو اجازه واردات ندهند.

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت : نمایندگان غیررسمی واردکننده‌های خودرو در آخرین فرصت خود از تمام توان خود جهت  ثبت سفارش خودرواستفاده کردند  و 40 درصد ارز بیشتر جهت واردات خودرو از کشور خارج گردید که ارزش آن 420 میلیون دلار بیشتر از نیاز کشور بود و بازار دچار نابسامانی ارز شد.

احتشام‌زاد بیان کرد: که بعد از آن وزارت صنعت با افزایش ثبت سفارش واردات خودرو مواجه شد و تصمیم گرفت ثبت سفارش را برای نمایندگان رسمی هم ممنوع کند.

در تیرماه امسال ثبت سفارش ممنوع شد که با این اقدام تعدادی خودرو که در خط تولید بودند، مجوز واردات نداشتند و بعد از ممنوعیت ثبت سفارش 13 هزار و 700 دستگاه خودرو در گمرکات کشور بلاتکلیف ماندند.

احتشام زاد گفت : مشتریانی که منتظر دریافت خودروهای سفارشی خود بودند،‌ با این تصمیمات گرفته شده تبدیل به مشتریان ناراضی شدند و پرونده‌های قضایی ایجاد شد و نمایندگان رسمی دیگر اعتبار نداشتند و حتی تعدادی از نمایندگان رسمی واردکننده خودرو، تعطیل شدند.

احتشام زاد از باز شدن سایت ثبت سفارش از دی ماه 96 گفت و افزود : بعد از یک سال واردات خودرو به شرایط گذشته برگشت، ولی تنش در بازار افزایش پیدا کرد و همچنین برای واردات خودروی لوکس در مصوبه جدید دولت تصمیمات جدیدی گرفته شد.که طبق مصوبه جدید فقط  خودروهای بالای 2500 سی‌سی لوکس می باشند و همچنین خودروهای بالا 40 هزار دلار هم لوکس است. وی افزود:‌ در 8 ماهه اول امسال 55 هزار دستگاه خودرو وارد کشورشده است که نسبت به سال قبل 13 درصد رشد داشته است.

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: تنها 6 هزار و 739 دستگاه از این خودروها مخصوص و مجوزهای معلولان، جانبازان و وزارت امور خارجه  می باشد و ارزش آن  140 میلیون دلار می باشد ، که سهم بخش خصوصی از واردات خودرو 1 درصد در 8 ماهه اول سال کاهش پیدا کرده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *