نرخ واقعی دلار چقدر است؟

رئیس سابق اتاق بازرگانی تهران نرخ واقعی دلار را ۴۲۰۰ تومان می داند و تصریح می کند که نرخ ۵۶۰۰ تومانی درحال حاضر بازار اصلا واقعی نمی باشد و متاسفانه کنترلی هم دراین بازارصورت نمیگیرد. که باعث شده است ارزش پول ملی ۴۰ درصد افت پیدا کند.
یحیی آل اسحاق – رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق – با اشاره به اینکه افزایش نرخ دلار آثار واقعی در اقتصاد دارد،گفت: قبل از این افزایش قیمت، ارزش پول ملی تا ۳۴ درصد کاهش پیدا کرده بود و بعد از این تغییرات صورت گرفته در بازار ارز، ارزش پول ملی تا ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده است؛ یعنی یک میلیون تومان پول برای مردم ارزشی معادل ۶۰۰ هزار تومان دارد.
وی گفت:ما شاهدیم که بعضی ها در صحبت‌های خود می‌گویند که “افزایش نرخ دلار به نفع اقتصاد است”، درحالی که طرح این موضوع به این صورت عملا بی‌انصافی در حق مردم می باشد.
آل‌اسحاق افزود:اگر با دیدی عمیق تر به بازار نگاه کنیم متوجه می شویم که این استدلال طرفداران افزایش قیمت ارز کاملا کامل رد شده است ، چراکه آنها معتقدند که “این روند به نفع صادرکننده خواهد بود” در حالی که چنین نگاهی بسیار سطحی و ساده‌انگارانه است. زیرا شاید صادرات در اولین محموله‌های صادراتی به نفع صادرکننده باشد ولی در ادامه، تولید از افزایش نرخ ارز تاثیر میگیرد و تولیدکننده کالای خود را گران‌تر به صادرکننده تحویل میدهند و صادرکننده ایرانی که تا این زمان قدرت رقابت چندانی هم با رقبای خارجی نداشته‌ ، باید با قیمت بالاتر کالا را از داخل خریداری و در بازارهای جهانی ارائه نماید که عملا دربخش صادرات نیز ضربه خواهیم خورد.
مواد اولیه و قطعات یدکی، 70 درصد از واردات است
رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق در ادامه افزود : یکی دیگراز دلایلی که برخی از افراد افزایش قیمت ارز را به نفع اقتصاد می‌دانند این می باشد که “افزایش قیمت دلار به نفع تولید تمام خواهد شد” ولی با نگاهی به آمار گمرک متوجه خواهیم شد که ۷۰ درصد واردات کشور مانند مواد اولیه و قطعات یدکی است که با این حجم از محصولات وارداتی به کشور اگر قرار است ارز گران شود که هزینه تولید بالا میرود و بازار دچار تلاطم می شود.
آل اسحاق گفت:با این اتفاق قدرت خرید مردم کم می شود .که بیشترین خریدی که در بازار صورت میگیرد توسط طبقه متوسط رو به پایین است که با این گرانی دیگر توان خرید مانند قبل را نخواهند داشت و تنها قادر به خریدن خوراک هستند و اجاره منزل پرداخت کنند که باعث میشود فروش تولیدات غیر ضروری مانند پرده کاهش پیدا کند. وی همچنین از برخی مصاحبه ها انتقاد کرد وگفت:جو روانی بعضی گفت‌وگوها باعث می‌شود نقدینگی ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومانی موجود در جامعه که دست مردم می باشد، به سمت خرید ارز و طلا برود و افزایش قیمت ها بیشتر بشود.
کنترلی بر روی نرخ ارز نیست
رئیس سابق اتاق بازرگانی تهران گفت: با چنین شرایطی میتوان گفت که دولت تلاشی جهت کنترل بازار ندارد و تقریبا تمام تصمیماتی که در این رابطه گرفته می شودقبل از اینکه اقتصادی باشد سیاسی است یا طبق بعضی پیش‌بینی های جهانی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *