نحوه اخذ شناسه کالا

درج شناسه کالا

آشنایی با سامانه شناسه کالا

سامانه شناسه کالا با تعامل باسامانه های دیگر نظیر :

  • سامانه پنجره واحد تجارت فرامرزی
  • سامانه امور گمرکی
  • سامانه انبارها
  • سامانه شناسه رهگیری
  • سامانه ضوابط کالایی
  • سامانه وزارت بهداشت
  • سامانه وزارت نفت در تجارت داخلی و خارجی

راه اندازی گردیده که از ابتدای تابستان 96 اغلب وارد کنندگان ملزم به اخذ و نصب شناسه کالا بوده و کلیه فرآیندهای تجاری اعم از ثبت‌سفارش، ترخیص، انبارش و حمل تنها با شناسه کالا بوده و شناسه کالا باید روی بسته بندی کالاها درج گردد.

آشنایی با سامانه شناسه کالا
بخش های سامانه جامع تجارت ایران

بخش های سامانه جامع تجارت ایران

سامانه جامع تجارت ایران از دو بخش اصلی فرامرزی و تجارت داخلی بهره می برد. فرآیند های مربوط به صادرات و واردات و ترانزیت، همه مربوط به بخش فرامرزی و اطلاعات مربوط به تجارت در داخل کشور، در بخش تجارت داخلی پیگیری می شود.

در تجارت فرامرزی در بخش واردات، شاهد پنج خوشه عملیات اصلی هستیم:

  • عملیات تجاری که شامل اخد مجوز های ورود و ثبت سفارش است.
  • عملیات ارزی که شامل اعلام منشا ارز و عملیات ارزی هستیم.
  • عملیات گمرکی که شامل اظهار کالا و ترخیص کالا از گمرکات است.
  • عملیات لجستیک بین المللی که شامل حمل بین المللی کالا است.
  • عملیات لجستیک داخلی که به حمل و نقل داخلی کالا در سطح کشور اشاره دارد.

شناسه کالا چیست؟

شناسه کالا، شناسه‌ای است که به مجموعه‌ای از خصوصیات یک کالا از قبیل :

  • جنس
  • نوع
  • مدل
  • نام تجاری و نوع کاربری
  • و به عبارت بهتر شناسنامه کالا

نسبت داده می‌شود، این خصوصیات به ازای هر کالا، توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری دستگاه های تخصصی مربوطه استخراج می شود. از طریق راه ‏اندازی سامانه شناسه کالا امکان مدیریت پروسه تجارت و موجودی کالای داخل کشور فراهم می‏شود، که منجر به صرفه جویی اقتصادی، شفافیت آماری و محاسباتی و همچنین مدیریت بهتر فرآیند تجاری خواهد شد.

شناسنامه کالا
اهداف سامانه شناسه کالا

اهداف سامانه شناسه کالا

  1. تعریف شناسنامه استاندارد برای کالاهای همسان
  2. ارتقای میزان هماهنگی و بهره‏وری در زنجیره تامین با در نظر گرفتن طبقه ‏بندی‏های متداول در این سامانه
  3. جلوگیری از بروز کم اظهاری
  4. یکپارچه سازی اطلاعات تجاری به منظور تسهیل در امور تجاری کشور
  5. تسهیل در شناسایی کالا
  6. ایجاد زبان مشترک و قابل درک برای تمام سامانه‏ های تجاری
  7. شفاف‏سازی داده‏ ها و کمک به تهیه آمار دقیق
  8. ویژگی‏های سامانه شناسه کالا
  9. مدیریت شناسه کالا
  10. ایجاد تناظر میان طبقه‏ بندی‏های متداول کشور
  11. درخواست و صدور شناسه کالا
  12. استعلام سیستمی شناسه کالا برای دیگر سامانه ‏ها
  13. جستجوی شناسنامه ‏های موجود در سامانه براساس شناسه‏ ها
  14. ارتباط با سامانه‏ های دیگر از جمله سامانه شناسه رهگیری
  15. امکان بروز سازی اطلاعات شناسنامه کالا بدون از دست رفتن یکپارچگی ارتباط آن با شناسه

مشمولان شناسه کالا

براساس ابلاغیه وزارت صنعت، واردکنندگان جزو اولین مشمولان طرح سامان شناسه کالا هستند و تولیدکنندگان با فاصله زمانی چند ماهه باید برای دریافت شناسه کالا اقدام کنند. واردکنندگان کالا ملزم به اخذ و نصب شناسه کالا بوده و کلیه مراحل فرآیند تجاری از جمله ثبت سفارش، ترخیص، انبار و حمل کالا تنها با شناسه کالا امکان پذیر خواهد بود.

بدین منظور واردکنندگان و تولیدکنندگان کالاهای مختلف بایستی مطابق زمان بندی تعیین شده در دستورالعمل های مصوب، به سامانه شناسه کالا مراجعه و شناسه کالای مورد نظر خود را اخذ و بر روی بسته بندی کالا نصب کنند.

منظور از ثبت سفارش چیست؟

ثبت سفارش کالا برای واردات به کشور طبق قانون تجارت ایران، بایستی از طریق مراجعی که قانون تعیین می کند انجام شود. ثبت سفارش از طریق سازمان تجارت وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت گرفته و سندی است که مجوز ورود کالا به ایران می دهد و برای ترخیص کالا از گمرگ، مجوزهای مربوطه باید اخذ شود.

بعضی از کالاها طبق قانون پیش از واردات، نیازمند اخذ مجوز از نهادهای مربوط مثل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (مثلا جهت دریافت کد از سازمان غذا و دارو) است.

انواع ثبت سفارش
مجوز ورود کالا به ایران

چهارهم اردیبهشت ماه نود و هفت بود که طی بخشنامه سازمان توسعه تجارت ایران، سامانه ثبت سفارش به سامانه جامع تجارت ایران منتقل شد. این امر به منظور تسهیل و تسریع فرآیند های ثبت واردات کالاهای مجاز به کشور توسط شخصیت های حقیقی و حقوقی واجد شرایط صورت گرفت تا یکپارچه سازی فرآیند ثبت انجام شود و شفافیت اقتصادی که مورد تاکید رهبری و تصویب هیات وزیران دولت روحانی بود، صورت گیرد.

قبلا، ثبت سفارش به صورت دستی بوده و فعالان کسب و کار مجبور بودند به هیات های بازرگانی مستقر در ۳۱ استان کشور مراجعه، و نسبت به ثبت درخواست خود اقدام می کردند. از خرداد ماه هشتاد و هشت، سامانه top.ir راه اندازی شده و فرآیند ها همه الکترونیکی شد.

هر فردی که دارای کارت بازرگانی است چه حقیقی یا حقوقی و صلاحیت واردات یا صادرات کالا دارد، می بایست به سامانه مراجعه و پس از دریافت کد کاربری و رمز عبور، نسبت به ثبت درخواست و ارائه اطلاعات هویتی و مبدا و مقصد جنس، اقدام کند. کارکنان وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز درخواست ها را بررسی و پس از رفع نقص، تایید می کنند تا پرونده ثبت سفارش متقاضی، به بانک عامل و گمرکات و اداره دارایی و نهادهایی که قانون تعیین کرده است ارجاع شود.

انواع ثبت سفارش

ثبت سفارش، انواع مختلف دارد. مثل:

  1. ثبت سفارش دیداری (SIGHT DOCUMENT CREDIT)
  2. ثبت سفارش مدت دارد (DEFERRED LETTER OF CREDIT)
  3. ثبت سفارش یوزانس (USANCE CREDIT)
  4. ثبت سفارش مبتنی بر صادرات و اعتبار اسنادی بدون انتقال ارز.
  5. ثبت سفارش واردات در برابر صادرات در صورتی انجام می شود که پروانه صادراتی معتبر ارائه گردد و ارزش صادراتی هم ممهور به مهر گمرک بوده و تاریخ پروانه با کوتاژ وارداتی یکی باشد.

نحوه ثبت کالا در سامانه شناسه کالا

نحوه ثبت کالا در سامانه شناسه کالا
نحوه ثبت کالا در سامانه شناسه کالا

ثبت نام و معرفی شرکت

  • واردکنندگان و تولیدکنندگان می‏بایست ابتدا در سامانه جامع تجارت ایران به آدرس www.ntsw.ir ثبت نام و با اظهار شماره کارت بازرگانی، شماره صنفی و یا معرفی شرکت، احراز صلاحیت کنند و سپس جهت اخذ شناسه کالا، با همان نام کاربری و رمز عبور وارد سامانه شناسه کالا به آدرس www.cid.ntsw.ir شوند.
  • فعالان اقتصادی برای اطلاع از شرایط دریافت کد شناسه و زمان بندی مشمولان می توانند به صفحه رسمی این سامانه در سایت وزارت صنعت مراجعه کنند.
  • اطلاعات هویتی شامل کد ملی، نام، نام خانوادگی و… ازسامانه ثبت احوال استعلام می گردد لذا دقت در وارد کردن اطلاعات الزامی است.
  • در هنگام درج اطلاعات شماره تماس خود را وارد نمایید، زیرا که تمام اطلاع رسانی‏ها از این طریق انجام می گردد.
  • در زمان درج کد پستی دقت نمائید زیرا صحت آن به صورت سیستمی از شرکت پست استعلام می‏گردد.
  • رمز عبور دو عاملی به این ترتیب است که پس از آن که ثبت رمز عبور ثابت در سایت انجام شد یک کد به شماره همراهتان ارسال می‏شود و باید آن را هم وارد نمایید.

معرفی شرکت برای متقاضیان حقوقی

پس از ورود به سایت از قسمت عملیات پایه، معرفی شرکت را انتخاب و اطلاعات مربوط به آن را وارد کنید.

جهت ثبت کالای وارداتی

  • پس از ورود به سامانه گزینه “ثبت کالای وارداتی” را انتخاب کنید.
  • به منظور ثبت شناسنامه و دریافت شناسه کالا یکی ازگروه کالاهای معین شده را انتخاب کنید.
  • در مرحله بعدی جایگاه کالا را در طبقه بندی ملی کالا hs (برای ثبت سفارش واردات و ترخیص کالا ازگمرک)، ISIC (برای مشخص کردن نوع فعالیت اقتصادی کاربر) انتخاب کنید.
  • در مرحله بعد فیلدهای توصیفی کالا را تکمیل نمایید، در گروه‏های مختلف و برای کالاهای مختلف فیلدهای توصیفی شناسنامه متفاوت هستند.

ثبت کالای تولیدی

ثبت کالای تولیدی مختص تولیدکنندگان بوده و تنها ایشان اجازه اخذ شناسه کالاهای تولید داخل کشور را دارند. برای اینکار پس از ورود به سامانه، گزینه ثبت » ثبت کالای تولیدی « را انتخاب نمایید. پس از باز شدن صفحه گزینه کالای جدید را انتخاب کنید.

گروه اول:

داروی برای مصارف انسانی، مواد مخدر و مواد تحت کنترل، مکمل های دارویی و غذایی، ملزومات و تجهیزات پزشکی، فرآورده های آرایشی و بهداشتی، مواد خوراکی و آشامیدنی فرآوری شده، فرآورده های زیستی انسانی (بیولوژیک) و فرآورده های طبیعی، سنتی وگیاهی برای مصارف انسانی، افزودنی ها و مکمل ها، مواد اولیه و جانبی، ملزومات و تجهیزات دامپزشکی، فرآورده های بهداشتی، فرآورده های زیستی (بیولوژیک)، سموم دامپزشکی و داروهای گیاهی و طبیعی، برای مصارف حیوانی

گروه دوم:

  1. تلفن همراه و سایر تجهیزات ارتباطی با قابلیت نصب سیم کارت از جمله: گوشی تلفن همراه (cellphone)، مودم اتصال به اینترنت (GSM Modem) و دستگاه سیار پرداخت الکترونیکی وجه (POS)، رایانه لوحی (Tablet)، سایر تجهیزات ارتباطی دارای سیم کارت، دخانیات اعم از تنباکو و سیگار برگ
  2. لوازم خانگی اعم از: تلویزیون، یخچال فریزر، کولرگازی و اسپیلت، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی، مایکروویو و جاروبرقی، قطعات یدکی و مصرفی وسایل نقلیه،
  3. فرآورده ها و مشتقات نفتی، گازی و پتروشیمی اعم از گاز طبیعی، اتان، بوتان، پروپان، گاز مایع ترکیب پروپان و بوتان، گوگرد، گوگرد بنتونیتی، میعانات گازی
  4. طلا اعم از شمش، مسکوکات و مصنوعات زینتی، منسوجات و پوشاک اعم از کفش، منسوجات خانگی، پارچه و اجزاء پوشاک، اسباب بازی و انواع سخت افزار کنسول بازی

گروه سوم:

کالاهای کشاورزی اعم از به گندم، برنج، جو، ذرت، دانه های روغنی، چای، کنجاله روغن، شکر، کود شیمیایی، سموم و بذرها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *