موافقتنامه موقت بین ایران و اتحادیه اوراسیا

تجارت آزاد بین ایران و اتحادیه اوراسیا

تجار ایرانی از فرصت بی‌نظیر اوراسیا استفاده جدی کنند.

موافقتنامه موقت ترتیبات منطقه آزاد تجاری بین ایران و اتحادیه اوراسیا از آبان ماه امسال اجرایی شد. این موافقتنامه تبادل ۸۶۲ قلم کالا میان کشورهای عضو را تسهیل می کند که ۳۶۰ قلم از این کالاها ترجیحات اعطایی اوراسیا به ایران و ۵۰۲ قلم دیگر هم ترجیحات اعطایی ایران به اتحادیه اوراسیا است.

بر اساس توافق صورت گرفته، یک سال پس از اجرای موافقتنامه موقت ، مذاکرات تجارت آزاد بین ایران و اتحادیه اوراسیا شروع می شود. این مذاکرات که بر مبنای عملکردهای اقتصادی ایران در اتحادیه صورت می گیرد باید ظرف سه سال به امضای موافقتنامه تجارت آزاد بینجامد.در صورت عدم موفقیت، موافقت‌نامه موقت تجاری بیین ایران و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا لغو خواهد شد.

موافقتنامه موقت ترتیبات منطقه آزاد تجاری بین ایران و اتحادیه اوراسیا از آبان ماه امسال اجرایی شد.
ساری – ایرنا – وزیر راه و شهرسازی اجرایی شدن موافقتنامه موقت ترتیبات منطقه آزاد تجاری میان ایران و اتحادیه ارواسیا را فرصتی بی‌نظیر توصیف کرد و گفت : تجار و بازرگانان ایرانی باید به صورت جدی از این فرصت بی‌نظیر استفاده کنند.

محمد اسلامی روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از جاده نکاء – بهشهر در شرق مازندران در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود : با تسهیلاتی که برای سرمایه گذاران و صادرکنندگان در زمینه صادرات داریم، مشکلی در مسیر صادرات کالا وجود ندارد و در مازندران نیز هیچ تاجری برای صادرات مشکلی ندارد.
وی توضیح داد : موافقتنامه موقت ترتیبات منطقه آزاد تجاری اوراسیا از این جهت برای ما یک فرصت بی نظیر است که با تعرفه های ترجیحی عضو آن شده ایم و تقریبا امروز با تمام کشورهای همسایه و عضو کنوانسیون ها و کمیته های مشترک مسایل ترانزیتی را حل کرده ایم.
وزیر راه و شهرسازی با اظهار این که مشکلات گمرکی نیز در راه گسترش تجارت آزاد با اتحادیه اوراسیا وجود ندارد، اظهار داشت : از طریق این اتحادیه می توانیم تا اروپا و چین با حمل و نقل ترکیبی آبی و ریلی کالاهایمان را صادر و یا کالاهای مورد نیازمان را وارد کنیم.
اسلامی تاکید کرد : البته همه این تسهیلات زیرساخت محسوب می شوند و برای این که بتوانیم از این زیرساخت که آماده کردن آن چندین سال زمان برد، بدرستی استفاده کنیم نیاز داریم تا بازرگانان و تجار و تولید کنندگان ما آستین بالا بزنند و تا بتوانیم با رعایت استانداردهای تجارت بین المللی جای پای محکمی در بازارهای جهانی پیدا کنیم .

اتحادیه اقتصادی اوراسیا شامل پنج کشور روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، ارمنستان و بلاروس است. حجم تجارت کشورهای حوزه اوراسیا در سال ۲۰۱۸ نزدیک ۸۶۶ میلیارد دلار بود که از این میزان ۳۲۰ میلیارد دلار مربوط به واردات این پنج کشور بوده است. بخش عمده واردات و صادرات در این حوزه مربوط به روسیه است.

در حال حاضر ایران سهم کمتر از سه دهم درصدی از بازار اوراسیا دارد ولی کارشناسان معتقدند با توجه به اینکه سه کشور روسیه، قزاقستان و ارمنستان از این اتحادیه بدون واسطه همسایه ایران محسوب می شوند و دو کشور قرقیزستان و بلاروس هم به کشور ما نزدیک هستند، برخورداری از تسهیلات تجارت در حوزه ارواسیا می تواند صادرات ایران را متحول کند.

اگر چه تجارت آزاد در اتحادیه اوراسیا به این معنی نیست که تعرفه همه کالاها صفر شود ، ولی بخشی از کالاها بین ۱۰ تا ۱۵ درصد در شرایط امن و بدون تغییر ردیف تعرفه ای قرار می گیرد و بخشی نزدیک به ۸۵ درصد نیز صفر می شود یا به حداقل تعرفه می رسد.

کارشناسان پیش بینی کرده اند که با امضای موافقت نامه موقت تجاری با اتحادیه اقتصادی اوراسیا، تجارت ایران با این کشورها حداقل به ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلار در سال خواهد رسید.

عضویت در اوراسیا سبب جذب توریسم و صادرات محصولات کشاورزی می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، ذبیح الله نیکفر عصر پنجشنبه در جلسه نشست مشترک شورای هماهنگی و توسعه صادرات ایران با محوریت اوراسیا و کارگروه صادرات غیرنفتی گیلان در سالن غدیر استانداری با اشاره به ظرفیت اوراسیا در استان گیلان، اظهار کرد: عضویت در اتحادیه اوراسیا علاوه بر مبادله کالا منجر به جذب گردشگران و صادرات محصولات کشاورزی می‌شود.

رئیس مجمع نمایندگان گیلان با بیان اینکه امروز روش‌های کشاورزی از سنتی به مدرن تغییر یافته است، گفت: از ظرفیت رودخانه‌ها برای تولیدات کشاورزی بهره گیری کرد و با تسهیل در صادرات کالا، بازار خوبی برای ارسال محصولات کشاورزی به بازار کشورهای حاشیه دریای خزر و اوراسیا فراهم کنیم.

ظرفیت اوراسیا در استان گیلان
رشت- رئیس مجمع نمایندگان گیلان با اشاره به اینکه مزیت های فراوان عضویت ایران در اتحادیه اوراسیا، گفت: جذب توریسم و صادرات محصولات کشاورزی از مزایای عضویت در این اتحادیه است.

تأثیر بخش خصوصی بر تولید و اقتصاد کشور

نماینده رودبار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خستگی و گلایه مندی بخش خصوصی در صادرات کاملاً مشهود است، اظهار کرد: توسعه تولید و اقتصاد کشور، تحت تأثیر پویایی و توانمندی بخش خصوصی، تولید کنندگان و صنعتگران است.

منوچهر جمالی با تاکید بر شنیدن مشکلات تولیدکنندگان و بخش خصوصی، ادامه داد: برای حل مشکلات بیکاری، اقتصاد و معیشت خانوار باید از ظرفیت بخش خصوصی استفاده شود.

عدم دخالت دولت باعث ایجاد ثبات بازار می‌شود.

نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی در ادامه این جلسه با تاکید بر ایجاد زیرساخت‌های مناسب در ایجاد اشتغال، صادرات و واردات و امور مربوط به تجارت، اظهار کرد: دولت نباید در مسیر سایر بخش‌ها مانع ایجاد کند بلکه اجازه دهد ثبات در بازار برقرار شود.

محمدصادق حسنی ادامه داد: در صورت عدم برداشت‌های اشتباه از برخی قوانین و ایجاد برنامه‌های بلند مدت و ثبات در بازار، تحریم برای تولیدکنندگان و اشتغال کشور فرصت محسوب می‌شود.

برپایی نمایشگاه تخصصی راهکاری مناسب برای توسعه صادرات است.

 جلسه نشست مشترک شورای هماهنگی و توسعه صادرات ایران با محوریت اوراسیا و کارگروه صادرات غیرنفتی گیلان
رشت- رئیس سازمان صمت گیلان با اشاره به اینکه این استان دروازه ورود کالاهای ایرانی به کشورهای همسایه است، گفت: برپایی نمایشگاه تخصصی راهکاری مناسب برای توسعه صادرات است.

ه گزارش خبرنگار مهر، فرهاد دلق پوش عصر پنجشنبه در جلسه نشست مشترک شورای هماهنگی و توسعه صادرات ایران با محوریت اوراسیا و کارگروه صادرات غیرنفتی گیلان در سالن غدیر استانداری اظهار کرد: گیلان دروازه ورود به کشورهای همسایه برای تحرک و رونق اقتصاد ملی است.

وی افزود: استان گیلان دارای ظرفیت‌های مناسبی برای مبادله کالا با کشورهای حاشیه خزر از طرق دریایی، ریلی و خشکی دارد.

رئیس سازمان صمت گیلان ادامه داد: در گیلان به عنوان استانی مرزی جلسه ساماندهی مبادلات مرزی، صدور کارت‌های بازرگانی، تشکیل کارگروه پایش کارت بازرگانی با دستگاه‌های مرتبط برگزار شده است.

وی با بیان اینکه تشکیل نمایشگاه تخصصی راهکاری مناسب برای توسعه صادرات غیرنفتی است، افزود: ۱۲ نمایشگاه تخصصی دام، طیور، جهیزیه، دکوراسیون داخلی، لوازم آرایشی، بهداشتی، صنایع غذایی در سطح استان گیلان برگزار شده است.

افزایش ۶۰ درصدی گمرکات گیلان در ۹ ماهه نخست امسال

ناظر گمرکات استان گیلان در ادامه این جلسه از هدف گذاری برای انجام صادرات ۵۰۰ میلیون دلاری کالاهای غیرنفتی خبر داد و اظهار کرد: در ۹ ماهه نخست امسال بیش از ۶۰ درصد این هدف گذاری محقق شده است.

ابوالقاسم یوسفی نژاد درباره میزان صادرات انجام شده از طریق مرزهای گیلان نیز گفت: در ۹ ماه نخست امسال ۵۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۳۰۸ میلیون دلار شامل محصولات کشاورزی، پلاستیکی، شیشه کشورهای همسایه صادر شده که بیشترین مقدار صادرات به کشور روسیه و سپس آذربایجان صادر بوده است.

وی میزان واردات کالا در این مدت را بیش از ۹۳۰ هزار تن کالا به ارزش ۶۴۶ میلیون دلار عنوان کرد و ادامه داد: این میزان به لحاظ وزنی ۲ درصد افزایش داشته است. عموم این کالاها گوشت، روغن، چوب بوده که از روسیه و قزاقستان وارد شده است.

یوسفی نژاد با اشاره به افزایش بیش از ۶۰ درصد درآمد گمرکات، درباره اتحادیه گمرکات اوراسیا نیز گفت: از آغاز عضویت ایران در این اتحادیه، بیش از ۷۰ درصد صادرات از استان گیلان بویژه آستارا انجام شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *