مجوز های ترخیص کالا

ترخیص کالا با مجوز استاندارد اجباری :

مهمترین مجوز در امورترخیص کالا مجوز استاندارد است. گمرکهای کشور برای تشخیص دادن محتوی کالا با آزمایشگاه های مورد تایید سازمان استاندارد ارتباط برقرار میکنند، کالاهایی که از نظر تعداد،کمتر ازپنج عدد و از نظرارزش کمتر از سه هزار دلار باشند از گرفتن مجوز استاندارد معاف هستند .اما در صورت تکرارشدن این واردات از آن جلوگیری خواهد شد. همچنین صادرات کالا برای صادر کنندگان برتر و تولید کنندگان دارای پروانه استاندارد به این مجوز نیاز ندارند. کالای ترخیص شده به دلیل ورود موقت نیازی به مجوز استاندارد ندارند. لیستی از کالا هایی که شامل استاندارد اجباری ازطرف این سازمان است به صورت به روز ارائه می شود که باید قبل ازاقدام هرعملی توسط شرکت ترخیص کار مورد بررسی قرار گیرد.

ترخیص کالا با مجوز وزارت راه یا مجوز حمل کالا :

این مجوز برای محموله هایی که با ناوگان غیر ایرانی حمل شده است منظور می گردد و شامل10  درصد کرایه حمل کالا از مبدا تا گمرک مدنظرمی باشد، در موارد معدودی با اینکه محموله با کشتی های ایرانی حمل می شود ارجاع این مجوز به گمرک الزامی است، دلیل این کارتغییر پرچم و مالکیت کشتی هایی است که درزمان تحریم خود را با هویت غیر ایرانی معرفی می نمودند. در میان بازرگانان و تاجران این مجوز به نام10درصد عوارض حمل شهرت دارد.حتی این مجوز از طرف بانک مربوطه گشایش کننده اعتبار هم جزو مدارک مورد درخواست مطالبه میشود. کرایه حمل بر مبنای نرخ متعارف حمل کالا از طریق سازمان حمل و نقل اعلام و با نرخ دلار دولتی مورد محاسبه قرار میگیرد. طبق قانون، گمرک وظیفه دارداز ترخیص کالایی که این مجوزرا ندارند خودداری کند.

ترخیص کالا با مجوز قرنطینه :

مجوز قرنطینه به دوگروه قرنطینه نباتی و قرنطینه حیوانی که خود به دوبخش مرزی و داخلی تقسیم می شوند.

مجوز واردات قرنطینه نباتی : این مجوز واردات و برای ورود ماشین آلات چاپ به کشور مجوز وزارتخانه الزامی میباشد. در این راستا ابتدا دفتر چاپ با اخذ فاکتور خرید و داشتن درخواست واحد چاپ اقدام به صدورمیکند، پس از خرید ماشین و ورود آن به گمرک جهت ترخیص کالا از گمرک متقاضی بها داشتن مدارک گمرکی به وزارت خانه مراجعه می کند.چنانچه ماشین نو باشد بدون بازرسی مجوز صادر می شود.ولی اگر مستعمل باشد با تایید کارشناسان چاپ،نامه ترخیص در گمرک استان صادر میشود. برای واردات محصولات چاپ خورده تاجران با داشتن درخواست و نمونه کار و مراجعه به وزارت خانه اقدام به دریافت مجوز پیش از حمل کالا به گمرک مقصد می نمایند و بعد از ورود کالا به گمرک، تاجر به همراه مدارک گمرکی و مراجعه به دفتر چاپ مجوز ترخیص کالا را دریافت می کند.

ترخیص کالا های نباتی با ریسک اندک: برای انجام دادن ثبت سفارش نیازی به دریافت مجوز نیست. بلکه باید این کالاهابا گواهی بهداشت مبداء تهیه شود و به صورت رسمی ارائه گردد. چنانچه بازرسان کالا را آلوده تشخیص دهند پس از تایید مسوول قرنطینه اگر صاحب کالا بتواند آلودگی را ازبین ببرد اقدام به برطرف کردن آن میکند و در غیر این صورت کالابرگشت داده میشود و یا نابود می گردد. پاساوان این دست محمولات به گمرکات داخلی فقط با تایید اصل مدارک در مرز ورودی امکان پذیر میباشد. از این دست کالا ها می توان به ترخیص انواع آرد، ترخیص ادویه جات، ترخیص الیاف ( کتان و کنف … ) ترخیص انواع میوه خشک، ترخیص برخی از بذرها، ترخیص تفاله ها، ترخیص انواع توتون و ترخیص تنباکو، ترخیص چای، ترخیص چوب ترمووود، ترخیص انواعی از دانه ها مانند ترخیص دانه قهوه ، دانه کاکائو و کتان وغیره ترخیص ریشه جین سینگ و ترخیص انواع کنسانتره ، ترخیص کنجاله ها، ترخیص مغزها، ترخیص میوه های فرآوری شده و … اشاره کرد.

ترخیص کالا با مجوز بهداشت :

برای واردات و ترخیص کالاهای مواد غذایی و لوازم آرایشی وهمچنین بهداشتی داشتن مجوز واردات از بهداشت الزامی میباشد.

بنابراین تاجران علاوه بر داشتن پروفورما باید مدارکی مانند آنالیز کلی شامل خصوصیات فیزیکی، شیمیایی و میکروبی کالا را ارائه نمایند .ودر صورت لزوم باید نمونه کالا را نیز ارائه کنند.همچنین تاجران باید گواهی بهداشت تایید قابل استفاده بودن کالا همانطور که در پیش فاکتور قید شده از اداره جات مسئول بهداشت در کشور مبدا که مورد تایید مقامات سفارت جمهوری اسلامی ایران در کشور مبدا می باشد کسب نمایند. پس از اتمام ثبت سفارش برای ترخیص کالا تاجران بایستی آنالیز کامل و فرمولاسیون کامل کالا با نوع و شماره استاندارد کالا را به همراه تمامی اطلاعات علمی کالا به مهر و امضاء تولید کننده رسانده باشند و ارائه نمایند. الزامی است که اطلاعاتی نظیرتاریخ تولید و انقضاء و نحوه مصرف و جزئیات بر روی کالا به صورت فارسی قید شود و اینکه کالا حتما مطابق استاندارد ملی ایران باشد.

ترخیص کالا  با مجوز ارشاد:

برای ورود ماشین آلات چاپ به کشور مجوز وزارتخانه الزامی میباشد. در این راستا ابتدا دفتر چاپ با اخذ فاکتور خرید و داشتن درخواست واحد چاپ اقدام به صدورمیکند، پس از خرید ماشین و ورود آن به گمرک جهت ترخیص کالا از گمرک متقاضی بها داشتن مدارک گمرکی به وزارت خانه مراجعه می کند.چنانچه ماشین نو باشد بدون بازرسی مجوز صادر می شود.ولی اگر مستعمل باشد با تایید کارشناسان چاپ،نامه ترخیص در گمرک استان صادر میشود. برای واردات محصولات چاپ خورده تاجران با داشتن درخواست و نمونه کار و مراجعه به وزارت خانه اقدام به دریافت مجوز پیش از حمل کالا به گمرک مقصد می نمایند و بعد از ورود کالا به گمرک، تاجر به همراه مدارک گمرکی و مراجعه به دفتر چاپ مجوز ترخیص کالا را دریافت می کند.

ترخیص کالا با مجوز سازمان انرژی اتمی:

رای اخذ مجوز واردات اقلامی مانند  رادیو داروها، قراضه و ضایعات چدن، فولاد ، شمش های ضایعاتی، قراضه مس، قراضه و نیکل ترخیص قراضه و ضایعات آلومینیوم، سرب، روی، قلع،ترخیص ماشین های مجهز به لیزر ،همچنین  دستگاه های گیرنده و فرستنده تلفن همراه و بی سیم ها، لامپ های ماوراء بنفش،  دستگاه لیزرهای پزشکی یا دندانپزشکی، دستگاه های رادیوگرافی ، دستگاه های ایکس ری بازرسی کالا نیاز به مجوز سازمان انرژی اتمی دارند. ورود و ترخیص کالاهایی به نام های :سولاریوم، حمام آفتاب، تخت آفتابی و… به طور کل ممنوع می باشد.

یکی دیگر ازمجوزات معمول می توان به ترخیص با مجوز ارتباطات وهمچنین مخابرات جهت ترخیص کالا های رادیویی ، ارتباطی وهمچنین ترخیص با مجوز سازمان مبارزه با مواد مخدر برای کالاهای مربوطه اشاره کرد.

مجوز مخابرات :

مجوز سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی یکی دیگر از مجوزهایی است که علاوه بر دریافت مجوز ثبت سفارش حتما باید برای بعضی از کالاها کسب شود.از جمله این کالا ها: تجهیزات مخابراتی، رایویی ،کنترل کننده دستگاهها و تجهیزات ناوبری … میباشند که مشمول اخذ مجوز سازمان تنظیم مقررات می باشند.برخی از کالاها که خطر بیشتری بهمراه دارند مجوز ورود و ترانزیت هم برای ترخیص کالا نیاز دارند. ورود و ترخیص کالاهایی به نام های :سولاریوم، حمام آفتاب، تخت آفتابی و… به طور کل ممنوع می باشد.

یکی دیگر ازمجوزات معمول می توان به ترخیص با مجوز ارتباطات وهمچنین مخابرات جهت ترخیص کالا های رادیویی ، ارتباطی وهمچنین ترخیص با مجوز سازمان مبارزه با مواد مخدر برای کالاهای مربوطه اشاره کرد.

مجوز مخابرات :

مجوز سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی یکی دیگر از مجوزهایی است که علاوه بر دریافت مجوز ثبت سفارش حتما باید برای بعضی از کالاها کسب شود.از جمله این کالا ها: تجهیزات مخابراتی، رایویی ،کنترل کننده دستگاهها و تجهیزات ناوبری … میباشند که مشمول اخذ مجوز سازمان تنظیم مقررات می باشند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *