(مالیات اتفاقی) برای وارد‌کنندگان

روز گذشته جهت بررسی لایحه بودجه سال آینده، نمایندگان مجلس طرحی را به تصویب رساندند که به آن «مالیات بر درآمد اتفاقی» گفته می شوداین مالیات جهت دریافت ازوارد‌کنندگان خودرو در مجلس طرح و با ۱۶۳ رای موافق به تصویب رسید.
ولی دلیلی که نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای دریافت این مالیات از عرضه‌کنندگان خودروهای وارداتی مطرح نمودند این بود که بعضی وارد‌کنندگان رسمی کشور از نیمه دوم سال گذشته تاکنون با روش‌های متعددی از واردات خودرو به کشور سود‌های بسیاری را به دست آورده اند؛ بنابراین باید مالیات خودروهای فروخته شده تا این زمان را به دولت بپردازند. بنابراین طرحی که در لایحه بودجه سال آینده تصویب گردید به این صورت می باشد: «۶۰ درصد از سود واردات خودروها در سال‌های ۹۵ و ۹۶ به‌عنوان مالیات ویژه اخذ و صرف حمایت از تولید می‌شود.» محمد دهقانی نماینده چناران به این سوال که چگونه شناسایی واردکنندگانی که از رانت اطلاعاتی جهت واردات استفاده کرده‌اند انجام می شود پاسخ داد که بازرسی کل کشور و نیز سازمان امور مالیاتی در این زمینه فعالیت می نمایند.
درباره ی «مالیات اتفاقی» باید گفت که این نوع مالیات در قانون پیش‌بینی شده و موضوع جدیدی نمی باشد، ولی مجلس برای وارد‌کنندگان میزان آن را ۶۰ درصد قرار داده است. و از نیمه دوم سال ۹۵ تا این زمان اتفاقات زیادی درزمینه خودروهای وارداتی انجام شده است ، مانند افزایش بی‌حساب ثبت‌سفارش خودرو، توقف سایت ثبت‌سفارش و همچنین روند صعودی تعرفه‌ها که این اتفاقات به استناد گزارش‌های مرکز پژوهش‌های مجلس، کمیسیون اصل ۹۰ و بازرسی کل کشور، زمینه رانت خواری را برای بعضی از وارد‌کنندگان ایجاد کرد. و اینکه مجلس تلاش میکند ۶۰ درصد از سود دریافت شده از این نمایندگی ها به‌ نام «مالیات اتفاقی» در جهت حمایت از تولید و اشتغال‌زایی به خزانه دولت واریز گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *