قطع شدن ارز مبادله‌ای قطعه‌سازان خودرو

عضو هیأت مدیره انجمن قطعه‌سازان از حذف ارز مبادله‌ای بخش بزرگی از صنعت قطعه‌سازی در این چند روز خبر داد و گفت: طبق اطلاعات به دست آمده از بانک مرکزی، ارز مبادله‌ای تمامی صنعت قطعه‌سازی طی ۱۰ تا ۱۵ روز آینده قطع می شود.

شهپری با مطرح کردن اینکه درروزهای اخیر قسمت  عمده‌ای از ارز مبادله‌ای صنعت قطعه‌سازی  حذف گردیده ،عنوان کرد: بنا به اطلاعات به دست آمده از بانک مرکزی، ارز مبادله‌ای تمامی صنعت قطعه‌سازی در ۱۰ تا ۱۵ روز آینده حذف می شود و کلیه تولیدکنندگان باید از ارز آزاد استفاده کنند که این موضوع  باعث میشود که قیمت تمام‌شده تولید قطعات افزایش پیدا کند.

وی همچنین افزود: در جهت تک‌نرخی شدن ارز، تعرفه‌هایی که شامل دریافت ارز مبادله‌ای بودند  به ارز آزاد تبدیل گردیده  و تولیدکنندگان برای تأمین مواد اولیه خود باید با ارز آزاد ۴۴۰۰ تومان خرید انجام دهند.

شهپری گفت:بعضی  تولیدکنندگان قطعات تقریبا ۸۰ درصد ارز خود را جهت خرید مواد اولیه از طریق ارز مبادله‌ای تأمین می‌کردند که اکنون  باید ارز آزاد را جایگزین آن نمایند.

شهپری به افزایش قیمت مواد اولیه داخلی مورد نیاز صنعت قطعه‌سازی در ماه‌های اخیراشاره کرد وگفت: تولید این مواد توسط واحدهای دولتی انجام می شود که می‌توان به افزایش ۵۰ تا ۶۰ درصدی قیمت محصولات فولاد مبارکه و نیز محاسبه قیمت مس و آلومینیوم طبق قیمت جهانی و محاسبه با نرخ ارز آزاد اشاره نمود. و اینکه قیمت مواد پتروشیمی نیز افزایش چشمگیری داشته است .

شهپری گفت درحال تهیه گزارشی برای قیمت تمام‌شده مواد اولیه صنعت قطعه‌سازی وهمچنین  تأثیرگذاری نرخ ارز و افزایش قیمت مواد اولیه داخلی بر تولیدات این صنعت  می باشیم و این گزارش را به شورای رقابت ارائه می کنیم
که اگر شورای رقابت مانع از افزایش خودرو گردد شرایط صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی بدتر از این می شود.

عضو هیأت مدیره انجمن قطعه‌سازان ،درباره تعیین تعرفه‌های جدید جهت واردات مواد اولیه مورد نیاز صنعت قطعه‌سازی گفت: پیشنهاد ما به وزیرصنعت این است که تعرفه واردات مواد اولیه را 5 درصد کاهش دهد.
وی افزود:‌ برای اینکه صنعت خودرو سازی بتواند به فعالیت خود ادامه دهد ، باید اقداماتی  برای تسهیل تولید و همچنین کاهش قیمت تمام شده انجام شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *