قبض انبار واردات کالا به چه معناست؟

قبض انبار یا همان قبض رسید و تحویل کالا به انباریعنی  سندی که تحویل گیرنده کالا ( انباردار) با داشتن  آن تحویل یا رسید کالایی را با مشخصات خاصی ازتحویل گیرنده درتاریخ ورود معینی گواهی می کند.

طبق مفاد قانون امور گمرکی و آیین نامه اجرایی آن هر کالایی که به اماکن گمرکی یا انبارهای گمرکی تحویل داده می شود باید سریع دردفاتر مربوطه انبارثبت و برای هر ردیف ( آرتیکل ) فهرست کل بار ( مانیفست) یا اظهارنامه یا پروانه یا صورت مجلس ضبط یا بارنامه، قبض انبار جداگانه صادرشود و به تحویل دهنده کالا ارائه گردد.

سازمان بنادر ودریانوردی و گمرک ایران در بعضی موارد وظایف خدمات انبارداری خود را طبق قانون امور گمرکی ودر اجرای اصل 44 قانون اساسی، با تنظیم قرارداد لازم به شرکت های خصوصی دارای شرایط لازم واگذار کردند و به همین دلیل قبوض انبار از نظرشکلی و محتوایی دارای فرم استاندارد و یکنواختی نیست ولی در تمامی موارد مشخصات عمومی ذیل می بایست در آنها قید شود:

شماره ردیف دفترانبار

شماره بارنامه

مرز ورودی

شماره قبض انبار

شماره انبار

شرکت حمل کننده

نام صاحب کالا

علامت کالا

نوع کالا

نوع بسته

تعداد

وزن کالا باظرف

تاریخ تحویل کالا

و……………

قبض انباربعد از ورود کالا به انبار و صورت برداری و کنترل و تطبیق کالا با اسناد حمل و تحویل و بالاخره صدور برگ بارشماری ( تالی) و تنظیم و تکمیل صورت مجلس اضافه یا کسر تخلیه ( موضوع ماده 28 قانون امور گمرکی ) صادر می شود.

قبض انبار بعد از صدور به شرکت مسئول حمل و نقل تحویل داده می شود  تا ازاین طریق به صاحب کالا ( گیرنده کالا) تحویل داده شود.

 

لازم به ذکر است که در گمرکات مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، قبض انبار قابل معامله تفکیکی نیز مورد استفاده قرار گرفته می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *