فروشنده وظیفه رجیستری موبایل را دارد

وظیفه رجیستر کردن دستگاه موبایل برعهده فروشنده می باشد؛ خریدار باید سریال دستگاه مورد نظر را به سامانه همتا اعلام کند و از رجیستر بودن آن مطمئن شود ولی اگر دستگاهی غیرفعال شود، خریدار باید طبق  فاکتور به فروشنده مراجعه نماید و درخواست حل مشکل کند.

میثم دادخواه، کارشناس حوزه مخابرات و فناوری اطلاعات با بیان این موضوع و با اشاره به عقب افتادن چندباره در اجرای طرح رجیستری تلفن همراه عنوان کرد: اقدام سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و مجوزهایی که طی یک سال اخیر به شرکت‌های وارداتی و خدماتی برای ارائه گارانتی لحاظ شده و تاخیری که در اجرای رجیستری اتفاق افتاد، قاعدتا به دلیل مسائل فنی نبوده است.

وی همچنین افزود: این مسئله به خاطر مسائل بازاری بود ولی این فرصت را باید داد تا آن بخش از فروشندگان که کالای قاچاق در فروشگاه دارند تا قبل از ۱۴ آذر و اجرای رجیستری به فروش برسانند.

وی عنوان کرد که اگر سیم‌کارت داخلی حتی یک بار به مدت یک ثانیه تا قبل از چهاردهم در دستگاهی قرار گرفته باشد و آنتن شبکه در فعال شده باشد، رجیستر می باشند،گفت: سریال این دستگاه‌ها داخل شبکه ثبت گردیده و دستگاه‌هایی که تا پیش از این تاریخ فروخته شده‌اند، هیچ مشکلی برای خریدار ایجاد نمی کنند.

این کارشناس گفت: ولی دستگاه‌هایی که بعد از چهاردهم به بازار ارائه  گردیدند، یک تعداد مسلما قاچاق می باشند و خریدار حتما باید توجه نماید. هنگامی که سیم‌کارت را داخل دستگاه قرار ‌دهد، اگر دستگاه قاچاق باشد، یک پیامک برای او ارسال می شود  که دستگاه شما تا ۳۰ روز آینده بیشتر فعال نیست.

منتظر دریافت پیامک نباشید

این کارشناس حوزه مخابرات ادامه داد: البته یک راهکار دیگر هم هست که حتی قرار نیست دستگاه آکبند را روشن کنند، چرا که بعضی از فروشنده‌ها ممکن است این اجازه را ندهند. اینکه سریال دستگاهی که می‌خواهند بخرند و پشت جعبه نوشته شده را قبل از پرداخت وجه، به کد دستوری #۷۷۷۷* که سامانه همتا اعلام کرده بفرستند و سامانه همان لحظه اعلام می‌کند که دستگاه رجیستر شده یا جزو دستگاه‌های قاچاق است.

وی همچنین افزود: بنابراین حتی لازم نیست منتظر پیامک باشند، چرا که شاید اختلالی در آن لحظه به وجود بیاید و پیامک ارسال نشود. در مواردی مشاهده شده که به دلیل اختلال پیامک نیامده ولی با وجود این مسائل  اگر کد دستگاه را در سامانه همتا ثبت می‌کردند، به درستی به آنها اعلام می گردید.

دادخواه با بیان اینکه در بدترین حالت و با وجود این همه تبلیغاتی که شده، مشتری هیچ اطلاعی  نداشته باشد و بخواهد خرید نماید، وظایفی در قبال خرید خود دارد، گفت: یکی از وظایف مشتری این می باشد که از فروشنده فاکتور دریافت کند.ممکن است مشتری سهل‌انگاری کرده، پول بپردازد و فاکتور هم نگیرد، در صورتی که اگر مشتری از رجیستری هم خبر نداشته باشد باید از فروشنده فاکتور دریافت کند.

این کارشناس گفت: بعد از ۳۰ روز اگر گوشی از کار افتاد، باید به استناد فاکتور به سازمان‌های ذی‌ربط مانند تعزیرات یا اتحادیه شکایت و اعلام نماید که گوشی رجیستر نیست، زیرا وظیفه رجیستری دستگاه با فروشنده می باشد.

وی افزود: درست است که مسئولان اعلام نمودند که خریدار باید اصالت گوشی را بررسی کند، چرا که در صورت عدم اعلام ممکن است درصد شکایتی‌ها افزایش پیدا کند،ولی در نهایت کسانی که از تمام موارد جا می‌مانند، باید به محض این‌که دستگاهشان غیرفعال شد یا پیامک برایشان ارسال شد، یا هر زمان که چک کردند و مطمئن شدند که گوشی رجیستر نشده، به استناد فاکتور به فروشنده مراجعه و درخواست حل مشکل نمایند.

دستگاه‌ مسافران تا ۳۰ روز فعال می باشد

این کارشناس حوزه مخابرات با اشاره به دستگاه‌های مسافران نیز گفت: هر دستگاهی که وارد کشور شود، اگر سیم‌کارت‌اش زیرمجموعه رومینگ و برای کشور خودش باشد مشکلی ایجاد نمی شود، ولی اگر بخواهد از اپراتورهای داخلی ما استفاده نماید، به صورت پیش‌فرض دستگاهش تا ۳۰ روز کار می‌کند و بعد از ۳۰ روز از کار می‌افتد.

وی همچنین گفت: ما باید نگاه آماری به موضوع داشته باشیم. نمی‌شود  به خاطر چند نفر قوانین را تغییر داد. از بین ۱۰۰ درصدی که وارد کشور می‌شوند، ۹۷ درصد کمتر از یک ماه از کشور خارج می‌شوند. بنابراین قانون را بر اساس ۹۷ درصد می‌گذاریم و آن سه درصد هم باید خود را با قانون همراه شوند.

دادخواه درباره راهی برای شخصی که بخواهد بیشتر از ۳۰ روز در ایران بماند، عنوان کرد: یک راهکار این است که مسافر عوارض گمرکی دستگاه را پرداخت نماید، چرا که قصد وارد کردن یک دستگاه تلفن همراه را دارد و می‌خواهد بیش از حد مجاز از آن استفاده نماید، در آن صورت دستگاهش همیشه در ایران رجیستر شده است. یا این‌که بعد از ۳۰ روز از سیم‌کارت کشور خودش و از خدمات رومینگ بین‌الملل در داخل ایران استفاده کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *